Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
NBP opublikował raport na temat obrotu gotówkowego w 2022 r. W ciągu ośmiu dni wojny banki pobrały z NBP 42 mld zł

Z badań opinii publicznej wynika, że już prawie 51 proc. Polaków częściej realizuje transakcje bezgotówkowo niż gotówkowo

Narodowy Bank Polski opublikował raport o obrocie gotówkowym w 2022 r. Wskazuje w nim m.in. że w zmieniającej się dzięki postępowi technologicznemu rzeczywistości, w której coraz większą rolę odgrywają płatności bezgotówkowe, gotówka nadal pozostaje istotnym elementem krajobrazu płatniczego w Polsce, a także "coraz bardziej zyskuje na znaczeniu jako środek przezornościowego gromadzenia wartości".

Przeczytajcie także: Pożyczki Paytree mogą się pojawić w apce mPay

W przywołanych przez NBP badaniach opinii publicznej, przeprowadzonych w 2022 r., nieco ponad połowa respondentów (50,9 proc.) zadeklarowała, że częściej realizuje transakcje bezgotówkowo niż gotówkowo. Tak samo często płaci gotówkowo i bezgotówkowo 16,3 proc. ankietowanych. Wyłącznie gotówką posługuje się 11,7 proc. badanych, a wyłącznie bezgotówkowo płaci 7,5 proc. Jednocześnie co drugi ankietowany stwierdził, że jest dla niego ważne, aby zawsze przy robieniu zakupów mógł zapłacić gotówką, nawet jeśli na co dzień nie korzysta z tego instrumentu.

W raporcie można również przeczytać, że gotówka pełni rolę stabilizującą w sytuacjach kryzysowych. W czasach niepewności obywatele zwracają się ku gotówce, nawet jeśli na co dzień preferują płatności bezgotówkowe. Bank centralny podaje, że tylko w pierwszych ośmiu dniach wojny na Ukrainie banki pobrały z NBP 42 mld zł w celu zaspokojenia niespotykanego dotychczas popytu Polaków na gotówkę. Kwota ta odpowiada pobraniom w całym I kwartale 2021 r. Zaś w dniu rekordowych wypłat, 28 lutego 2022 r., banki pobrały z NBP kwotę 12,5 mld zł, czyli dwukrotnie więcej niż w dniu najwyższych wypłat odnotowanych po wybuchu pandemii covid-19 i 17 razy więcej niż wyniosły średnie dzienne pobrania w 2021 r. W konsekwencji w ciągu tych ośmiu dni operacyjnych wartość gotówki w obiegu wzrosła o 11,3 proc.

Natomiast na koniec 2022 r., pomimo wzmożonych pobrań gotówki w początkowym okresie agresji Rosji na terytorium Ukrainy, wartość obiegu gotówkowego wynosiła 368,3 mld zł i w porównaniu z poprzednim rokiem była tylko o 3,7 proc. wyższa (o 13 mld zł). Wraz z uspokajaniem nastrojów gotówka stopniowo wracała bowiem do NBP. Wzrost wartości obiegu w 2022 r. został zrealizowany najwyższymi nominałami, tj. 500 zł i 200 zł, których liczba w porównaniu z 2021 r. wzrosła odpowiednio o 26,9 proc. I 12,4 proc.

Przeczytajcie także: Nowa aplikacja Revoluta już dostępna

W opracowaniu sporo miejsca poświęcono także Narodowej strategii bezpieczeństwa obrotu gotówkowego, która została przygotowana w ramach prac zespołów zadaniowych powołanych przy Radzie do spraw obrotu gotówkowego. Opisano działania zmierzające do realizacji tej strategii, a zmierzające do zapewnienia powszechnej akceptacji i dostępności gotówki, płynnego zaopatrywania rynku w walutę polską, bezpieczeństwa fizycznego banknotów i monet oraz cyberbezpieczeństwo systemów IT wykorzystywanych w obrocie gotówkowym. Jak podano, dostępność gotówki w Polsce pozostaje na wysokim poziomie, o czym świadczy m.in. fakt, że ok. 90 proc. społeczeństwa ma dostęp do gotówki w promieniu 5 km od miejsca zamieszkania, a 99,5 proc. – w promieniu 10 km.

Jeśli zaś chodzi o akceptację gotówki, to – jak wynika z badania przeprowadzonego przez NBP - 99 proc. respondentów, prowadzących sprzedaż detaliczną produktów i usług, co do zasady akceptowało płatności gotówkowe. Wśród nich 89,8 proc. wskazało, że każdorazowo przyjmuje płatności gotówkowe (o 9,9 p. proc. więcej niż w okresie pandemii), a co dziesiąty podmiot podał, że sporadycznie odmawia przyjęcia gotówki – najczęściej z powodu kłopotu z wydaniem reszty lub w związku ze zbyt wysoką kwotą transakcji. Z kolei z badania przeprowadzonego wśród konsumentów wynika, że 72,5 proc. z nich nie spotkało się z odmową przyjęcia gotówki w fizycznych punktach handlowo-usługowych (wzrost o 7,8 p. proc. względem okresu przed wejściem w życie przepisów, zgodnie z którymi akceptant nie może odmówić konsumentowi przyjęcia zapłaty gotówką).

Cały raport dostępny jest na stronie internetowej NBP.

KATEGORIA
CIEKAWOSTKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies