Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Rok 2020 w fintechu. Najważniejsze trendy i perspektywy na najbliższą przyszłość

Wśród najważniejszych fintechowych trendów wymienić można: wdrożenie PSD II, wzrost popularności rozwiązań z obszarów RegTech, chmury obliczeniowej oraz cyberbezpieczeństwa, a także automatyzację

Rok 2020. Zapamiętamy go na długo i zapewne wszyscy liczymy na to, że rozpoczynający się 2021 okaże się rokiem odbudowy poszczególnych biznesów, najbardziej dotkniętych lockdownem sektorów i całych gospodarek. Oczywiście nie wszystkie branże uznają minione 12 miesięcy za stracone. Część z nich, jak np. branża e-commerce czy – w większości przypadków – producenci i dystrybutorzy gier, będą wspominać ten czas jako impuls do wzrostu sprzedaży i rozwoju. Autorzy raportu “E-commerce w Polsce w 2020 roku”, wskazują, że w ubiegłym roku liczba internautów deklarujących robienie zakupów w internecie wzrosła o 10 punktów procentowych, z 62 proc. do 72 proc.

Przeczytajcie także: 20 najważniejszych wydarzeń według cashless.pl

A jaki ten rok był dla branży finansowej, w szczególności dla fintechów, neobanków i challenger banków? Jakie były najważniejsze trendy w tym sektorze?

Wdrożenie założeń dyrektywy PSD II i popularyzacja rozwiązań typu RegTech

Wejście w życie dyrektywy PSD II dało fintechom i innym podmiotom pozabankowym możliwość rozwoju zarówno w roli zewnętrznego dostawcy usług finansowych, tzw. third party provider, jak i partnera technologicznego dla banków i tradycyjnych instytucji finansowych. Wdrożenie PSD II pociągnęło za sobą także rozwój rozwiązań RegTech, czyli technologii pozwalających fintechom dostosować się do regulacji prawnych i nowych przepisów. Popularyzacja RegTech to spore ułatwienie dla firm, które w optymalny kosztowo sposób mogą dostosowywać swoją działalność do obecnej legislacji, a dzięki temu rozszerzać zakres działania.

Wzrost popularności rozwiązań opartych o PaaS

Od pewnego czasu w branży finansowej można zaobserwować wzrost zainteresowania rozwiązaniami chmurowymi, zarówno wśród tradycyjnych banków, jak i fintechów czy challenger banków. Rozwiązania w modelu Platform as a Service to szansa zwłaszcza dla nowych fintechów – uruchomienie systemów w chmurze to z jednej strony spora oszczędność pieniędzy, z drugiej także minimalizacja ryzyka i brak konieczności angażowania sporych zasobów i zespołów technicznych. A przecież dla startujących fintechów oszczędność czasu i pieniędzy jest kluczowa. Równolegle rośnie także zainteresowanie tradycyjnych banków usługami Platform as a Service. Potwierdza to m.in. raport Accenture i Związku Banków Polskich, z którego wynika, że w 2020 roku aż 54 proc. krajowych banków planuje wdrożyć rozwiązania z obszaru PaaS lub jest już w trakcie wdrożenia.

Wzrost popularności rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa bankowego

Nie ma wątpliwości, że pandemia spowodowała jeszcze większą digitalizację sektora bankowego i finansowego. Z tym że tam, gdzie pojawiają się szanse na rozwój, zwykle pojawiają się także zagrożenia. I tak jest w tym przypadku. W 2020 r. wzrosła liczba klientów korzystających z mobilnych usług bankowych oraz znacząco poszerzył się zakres tychże usług.

Przeczytajcie także: Incat: lepiej rozpocząć biznes niż czekać na finansowanie

Z drugiej strony, daleko posunięta digitalizacja otworzyła jeszcze szerzej drzwi dla cyberprzestępstw, wyłudzeń i wykradania danych. Dlatego w ubiegłym roku tak ważne okazało się wdrożenie rozwiązań, które zabezpieczą zarówno klienta końcowego, jak i samą instytucję przed tymi zagrożeniami. Dodam jeszcze, że pandemia, mimo swoich zdecydowanie negatywnych konsekwencji, daje szansę na upowszechnienie technologii sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego jako znaczących elementów strategii cyberbezpieczeństwa w branży finansowej.

Powszechna automatyzacja

Kolejnym trendem, który został niejako “wymuszony” przez sytuację pandemii, jest niewątpliwie zaawansowana automatyzacja w branży finansowej. Praca zdalna ujawniła procesy, które mogą być zautomatyzowane lub wymagają optymalizacji, zwłaszcza w sytuacji, gdy niemal cała obsługa klienta została przeniesiona do sieci. Wykorzystanie narzędzi do automatyzacji to trend, który ze względu na optymalizację kosztów, oszczędność czasu i wzrost jakości doświadczeń klienta niewątpliwie zostanie z nami na dłużej.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies