Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Rok 2020 w fintechu. Najważniejsze trendy i perspektywy na najbliższą przyszłość

Wśród najważniejszych fintechowych trendów wymienić można: wdrożenie PSD II, wzrost popularności rozwiązań z obszarów RegTech, chmury obliczeniowej oraz cyberbezpieczeństwa, a także automatyzację

Rok 2020. Zapamiętamy go na długo i zapewne wszyscy liczymy na to, że rozpoczynający się 2021 okaże się rokiem odbudowy poszczególnych biznesów, najbardziej dotkniętych lockdownem sektorów i całych gospodarek. Oczywiście nie wszystkie branże uznają minione 12 miesięcy za stracone. Część z nich, jak np. branża e-commerce czy – w większości przypadków – producenci i dystrybutorzy gier, będą wspominać ten czas jako impuls do wzrostu sprzedaży i rozwoju. Autorzy raportu “E-commerce w Polsce w 2020 roku”, wskazują, że w ubiegłym roku liczba internautów deklarujących robienie zakupów w internecie wzrosła o 10 punktów procentowych, z 62 proc. do 72 proc.

Przeczytajcie także: 20 najważniejszych wydarzeń według cashless.pl

A jaki ten rok był dla branży finansowej, w szczególności dla fintechów, neobanków i challenger banków? Jakie były najważniejsze trendy w tym sektorze?

Wdrożenie założeń dyrektywy PSD II i popularyzacja rozwiązań typu RegTech

Wejście w życie dyrektywy PSD II dało fintechom i innym podmiotom pozabankowym możliwość rozwoju zarówno w roli zewnętrznego dostawcy usług finansowych, tzw. third party provider, jak i partnera technologicznego dla banków i tradycyjnych instytucji finansowych. Wdrożenie PSD II pociągnęło za sobą także rozwój rozwiązań RegTech, czyli technologii pozwalających fintechom dostosować się do regulacji prawnych i nowych przepisów. Popularyzacja RegTech to spore ułatwienie dla firm, które w optymalny kosztowo sposób mogą dostosowywać swoją działalność do obecnej legislacji, a dzięki temu rozszerzać zakres działania.

Wzrost popularności rozwiązań opartych o PaaS

Od pewnego czasu w branży finansowej można zaobserwować wzrost zainteresowania rozwiązaniami chmurowymi, zarówno wśród tradycyjnych banków, jak i fintechów czy challenger banków. Rozwiązania w modelu Platform as a Service to szansa zwłaszcza dla nowych fintechów – uruchomienie systemów w chmurze to z jednej strony spora oszczędność pieniędzy, z drugiej także minimalizacja ryzyka i brak konieczności angażowania sporych zasobów i zespołów technicznych. A przecież dla startujących fintechów oszczędność czasu i pieniędzy jest kluczowa. Równolegle rośnie także zainteresowanie tradycyjnych banków usługami Platform as a Service. Potwierdza to m.in. raport Accenture i Związku Banków Polskich, z którego wynika, że w 2020 roku aż 54 proc. krajowych banków planuje wdrożyć rozwiązania z obszaru PaaS lub jest już w trakcie wdrożenia.

Wzrost popularności rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa bankowego

Nie ma wątpliwości, że pandemia spowodowała jeszcze większą digitalizację sektora bankowego i finansowego. Z tym że tam, gdzie pojawiają się szanse na rozwój, zwykle pojawiają się także zagrożenia. I tak jest w tym przypadku. W 2020 r. wzrosła liczba klientów korzystających z mobilnych usług bankowych oraz znacząco poszerzył się zakres tychże usług.

Przeczytajcie także: Incat: lepiej rozpocząć biznes niż czekać na finansowanie

Z drugiej strony, daleko posunięta digitalizacja otworzyła jeszcze szerzej drzwi dla cyberprzestępstw, wyłudzeń i wykradania danych. Dlatego w ubiegłym roku tak ważne okazało się wdrożenie rozwiązań, które zabezpieczą zarówno klienta końcowego, jak i samą instytucję przed tymi zagrożeniami. Dodam jeszcze, że pandemia, mimo swoich zdecydowanie negatywnych konsekwencji, daje szansę na upowszechnienie technologii sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego jako znaczących elementów strategii cyberbezpieczeństwa w branży finansowej.

Powszechna automatyzacja

Kolejnym trendem, który został niejako “wymuszony” przez sytuację pandemii, jest niewątpliwie zaawansowana automatyzacja w branży finansowej. Praca zdalna ujawniła procesy, które mogą być zautomatyzowane lub wymagają optymalizacji, zwłaszcza w sytuacji, gdy niemal cała obsługa klienta została przeniesiona do sieci. Wykorzystanie narzędzi do automatyzacji to trend, który ze względu na optymalizację kosztów, oszczędność czasu i wzrost jakości doświadczeń klienta niewątpliwie zostanie z nami na dłużej.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies