Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Visa stawia na rozwój innowacji w transporcie. Uruchomi specjalny program dla partnerów

Organizacja płatnicza chce zaproponować nowe rozwiązania dla wszystkich firm prowadzących działalność związaną z transportem

Visa zamierza zaoferować partnerom globalny program pod nazwą "Transportation Center of Excellence" mający ułatwić pasażerom płatności na każdym etapie podróży – od parkowania i tankowania paliwa po latanie samolotem i przejazdy koleją. Wyobraźcie sobie sytuację, w której nie wychodząc z samochodu możecie zapłacić za paliwo a przy okazji zamówić np. przekąskę, którą obsługa stacji dostarczy bezpośrednio do auta.

Także opłata za parking zostanie od Was pobrana automatycznie, po wykryciu auta przez czujnik umieszczony na miejscu parkingowym. Bilet komunikacji miejskiej czy na samolot oraz ubezpieczenie też kupicie w jednej aplikacji. Specjalny system dzięki beaconom zidentyfikuje Was w autobusie i pobierze odpowiednią kwotę za bilet. A może aplikacja, która gdy pojawicie się na lotnisku, podpowie jak najszybciej dotrzeć do odpowiedniego gate'u a na pokładzie samolotu pozwoli zamówić taksówkę w mieście docelowym?

Przeczytajcie także: Będzie podniesienie limitu na płatności zbliżeniowe bez PIN

Część takich innowacji powoli pojawia się na rynku, ale są one wdrażane niezależnie od siebie i w niewielkim wymiarze. Natomiast Visa podjęła decyzję o współpracy bezpośrednio z liniami lotniczymi, firmami transportowymi, producentami samochodów, wypożyczalniami pojazdów czy firmami świadczącymi usługi parkingowe i sprzedającymi paliwo. Tym samym chce stworzyć sieć innowacyjnych rozwiązań integrujących nowe i te dopiero powstające technologie z każdą formą podróżowania.

Program zaplanowany jest na lata, choć pierwsze rozmowy już trwają. Na razie Visa nie chce zdradzać szczegółów. Jak udało mi się dowiedzieć, rozwiązanie z innowacyjną aplikacją, która zapewni pasażerom możliwości, o jakich do tej pory nie mogli marzyć w transporcie lotniczym, pojawi się we współpracy z jednym z arabskich przewoźników.

Czy takie innowacje mają szansę pojawić się w Polsce? Nie jest to wykluczone, bo Visa chce, aby nowoczesne rozwiązania zostały jak najszybciej wdrożone na wszystkich rynkach. Bill Gajda, prezes Visa odpowiedzialny za innowacje i współpracę z partnerami, stwierdził podczas konferencji w Londynie, że Polska leży w obszarze zainteresowania Visy, także jeśli chodzi o rozwiązania transportowe. Jednak na pytanie, czy taki jednolity system mógłby się pojawić nad Wisłą w najbliższym czasie, przedstawiciel Visy odpowiedział wymijająco. Z jednej strony widzi potencjał Polski i Warszawy, z drugiej, aby zainwestować, należy najpierw testować poszczególne usługi w ramach pilotaży.

Gajda nie ukrywa jednak, że specjalny zespół w Warszawie powołany w celu rozwoju usług płatności w transporcie, działa w tym kierunku. Jednocześnie zauważa, że Visa jest zainteresowana tak Warszawą jak i mniejszymi miastami w Polsce. Wtóruje mu Nick Mackie dyrektor Visy odpowiedzialny za płatności zbliżeniowe, który pod względem rozwiązań płatniczych polski rynek określa jako bardzo dojrzały, a systemy transportowe takie jak we Wrocławiu, ocenia bardzo wysoko.

Przeczytajcie także: Google blokuje Android Pay na smartwatchach

Aby znaleźć odpowiedź na pytanie, skąd u Visy takie zainteresowanie rozwojem płatności w transporcie, należałoby się cofnąć do 2012 r., kiedy to w Londynie można już było kupować bilety w autobusach z wykorzystaniem płatności zbliżeniowych kartami różnych organizacji. W 2014 r. takim rozwiązaniem objęto całą londyńską komunikację miejską, a prawie dwa lata później również wszystkie taksówki. Zresztą po autobusach były pociągi i promy. Efekt to nie tylko ponad miliard dokonanych płatności zbliżeniowych Visa do listopada 2017 r.

Jak powiedział mi Nick Mackie, zmniejszyły się też koszty wynikające z obsługi infrastruktury do zakupu biletów, w tym biletomatów. Od momentu wprowadzenia rozwiązań zbliżeniowych udział kosztów obsługi drukowanych biletów we wszystkich kosztach przewoźnika w Londynie, zmniejszył się o kilka procent. Już ponad połowa Londyńczyków kupuje bilety używając kart zbliżeniowych, a 13 proc. w tym celu korzysta wyłącznie ze smartfonów.


KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies