Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Blik rośnie w internecie. W II kw. transakcji więcej o jedną piątą

Operator systemu liczy, że wkrótce Blikiem w sieci będziecie płacić częściej niż kartami. Ale nie stanie się to chyba tak szybko...

Na najbliższy czwartek Polski Standard Płatności, spółka zarządzająca Blikiem, zaplanowała prezentację wyników transakcyjności systemu w II kw. bieżącego roku. Prezentacja będzie niestandardowa, bo odbędzie się wyłącznie na profilu Blika na Twitterze. Tymczasem Wy już dziś możecie poznać liczbę transakcji dokonanych przy pomocy tego systemu w najważniejszym dla niego segmencie, a więc w handlu internetowym.

Przeczytajcie także: Zmiany w strukturze transakcji Blikiem

Ze statystyk PSP wynika zatem, że w okresie od kwietnia do czerwca użytkownicy Blika wykonali przy jego pomocy prawie 4,3 mln płatności w sieci. Dla porównania w I kw. 2017 r. było ich 3,6 mln, co oznacza kwartalny wzrost o ok. 20 proc. Ze względu na niską bazę w II kw. 2016 r. (ok. 436 tys. transakcji) wzrost w stosunku rocznym wygląda imponująco i wynosi prawie 900 proc. Średnia kwota płatności w minionym kwartale opiewała na 81 zł. Łącznie na zakupy internetowe wydano zatem Blikiem w II kw. 2017 r. blisko 350 mln zł.

Co ciekawe kwartalny wzrost transakcyjności Blika w internecie jest dynamiczny, ale już nie tak okazały jak w rekordowym pod tym względem IV kw. ubiegłego roku, gdy PSP mógł pochwalić się 140-proc. przyrostem transakcji internetowych w stosunku do kwartału poprzedniego. Tak duży wzrost wówczas był efektem splotu kilku korzystnych dla Blika wydarzeń i wynikał m.in. ze startu sporej kampanii reklamowej.

Przeczytajcie także: mBank zwiększa funkcjonalność Android Pay

Tymczasem ze słów przedstawicieli PSP wynika, że mają ambicję by w krótkim czasie liczba transakcji internetowych Blikiem przeskoczyła transakcyjność kart w tym segmencie. Czy to realne? Choć karty nie są najpopularniejszym instrumentem do płatności w e-commerce (palmę pierwszeństwa dzierżą w tym wypadku gotówka i przelewy typu pay by link) to jednak liczba transakcji wykonanych plastikami jest jeszcze sporo wyższa niż Blikiem.

Z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że w IV kw. ubiegłego roku w internecie użyliście kart 12,1 mln razy. Przy czym tu też obserwowane są kilkudziesięcioprocentowe wzrosty. Zakładam, że jeśli ta dynamika utrzymała się w kolejnych okresach, to w II kw. liczba transakcji kartami w e-commerce mogła przekroczyć 15 mln. Poza tym organizacje płatnicze nie zasypiają gruszek w popiele i również działają na rzecz zwiększenia transakcyjności w sieci. Przykładem może być rozwój instrumentów upraszczających płatności jak Masterpass czy Checkout. Nie zabieram więc Blikowi szans na dogonienie kart, ale nie stanie się to raczej w tym i chyba nawet nie w przyszłym roku.

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies