Jednocześnie, na razie technologia AI nie odgrywa znaczącej roli w dokonywaniu świątecznych zakupów
Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie operatora Blika, czyli Polskiego Standardu Płatności, oraz spółki DXC, 65 proc. Polaków podczas zakupu prezentów w internecie płaci Blikiem. Potwierdza to wysoki udział Blika w transakcjach online w Polsce. Na kolejnych miejscach są karty płatnicze (41 proc.) oraz szybkie przelewy online (20 proc.). Analiza wskazuje również na utrzymujący się wzrost zainteresowania przeprowadzaniem zakupów przy pomocy smartfonów i aplikacji mobilnych poszczególnych sklepów.
– Zakupy świąteczne coraz rzadziej są jednym zaplanowanym działaniem, a częściej procesem rozłożonym na wiele krótkich momentów w ciągu dnia. Przeglądamy oferty, porównujemy produkty, wracamy do koszyka wtedy, gdy mamy na to chwilę. Najczęściej robimy to na smartfonie, korzystając z aplikacji sklepów, bo pozwalają one zamknąć całe doświadczenie zakupowe w jednym urządzeniu i dopasować je do własnego rytmu dnia – stwierdził Grzegorz Laudy, członek zarządu Polskiego Standardu Płatności.
Co nie powinno dziwić, okres świąteczny i wzmożone zakupy przyciągają także cyberprzestępców. Dotychczas 23 proc. Polaków miało paść ofiarą oszustwa w internecie, a prawie 70 proc. ma obawy związane z bezpieczeństwem transakcji. Skalę zagrożeń odzwierciedlają także obserwacje banków. Przedstawiciele tych instytucji widzą w ostatnim miesiącu roku wzmożoną aktywność m.in. phishingu, czyli podszywania się pod zaufaną instytucję.
Badanie PSP oraz DXC ukazało również dość sceptyczne podejście Polaków do technologii AI. Przy zakupach świątecznych jedynie 14 proc. rodaków skorzystało z pomocy sztucznej inteligencji. Warto także podkreślić szczególne zainteresowanie tą technologią ze strony najmłodszych. Aż 67 proc. badanych z generacji Z deklaruje użycie lub zamiar skorzystania z AI podczas zakupów.