
Połowa korzystających z takich automatów płaci za zakupy bezgotówkowo
Aż 81 proc. ankietowanych przez Maison & Partners na zlecenie fundacji Polska Bezgotówkowa, wskazało, że korzysta z parkomatów, a 43 proc. z nich uiściło tam opłatę bezgotówkowo. Co więcej, 78 proc. osób skorzystało z kawomatu, a 39 proc. zapłaciło w nim cyfrowo. Trzy czwarte ankietowanych miało styczność z biletomatem i automatem z przekąskami. Bezgotówkowo zapłaciło w nich odpowiednio 46 proc. i 37 proc. badanych.
– Maszyny vendingowe i automaty sprzedażowe wypełniają nisze handlową w miejscach, gdzie prowadzenie sprzedaży na miejscu może nie być opłacalne biznesowo, np. w lokalizacjach o niskim natężeniu ruchu. Są również ekonomiczną alternatywą dla całodobowej i bezobsługowej sprzedaży, zapewniając konsumentom i mieszkańcom nieograniczony dostęp do usług i produktów pierwszej potrzeby. Nasze badanie pokazało, że zdecydowana większość ankietowanych chętnie korzysta z automatów sprzedażowych, a średnio połowa z nich płaci bezgotówkowo – mówi Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes fundacji Polska Bezgotówkowa.
Do listopada 2025 r. Fundacja sfinansowała instalację 45 tys. bezgotówkowych modułów płatniczych. Te samoobsługowe najczęściej pojawiły się w automatach z przekąskami (47 proc.), myjniach automatycznych (12 proc.) oraz kawomatach (10 proc.). Co ciekawe, aż 15 tys. modułów trafiło do jednostek samorządów terytorialnych oraz sądów.
Fot. Automatspec