
Raport dotyczy cen obowiązujących 31 grudnia 2024 r., a sporządzony został na podstawie cenników 39 instytucji
Narodowy Bank Polski przedstawił analizę opłat i prowizji związanych z korzystaniem z rachunków płatniczych w 2024 r. To cykliczne opracowanie, które obejmuje oferty skierowane do osób fizycznych, mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw, a sporządzane jest na podstawie obowiązujących w dniu 31 grudnia danego roku cenników 37 banków (w tym 18 spółdzielczych) i 2 spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych z największą liczbą placówek.
Z najnowszej analizy wynika, że w 2024 r. w ofercie standardowej wzrosły średnie opłaty dla osób fizycznych za prowadzenie rachunku płatniczego w ofercie standardowej. Mowa o opłatach, z których wiele banków zwalnia klientów po spełnieniu przez nich określonych warunków. Wynosiły one średnio 6,15 zł (o 39 gr więcej niż rok wcześniej), przy zachowaniu mediany na poziomie 5 zł. Opłaty skrajne (minimalne i maksymalne) nie zmieniły się i na koniec wynosiły 0 zł i 22 zł.
Z kolei średnia opłata za kartę do standardowego konta osobistego nieznacznie, bo o 5 gr, spadła względem 2023 r. i wyniosła 5,31 zł. Mediana utrzymała się na poziomie sprzed roku – 5 zł. Minimalna wysokość opłaty w analizowanych ofertach to 0 zł, z kolei w najdroższym z banków było to 12 zł.
Natomiast – jak podkreślają autorzy opracowania – analiza cenników usług powiązanych z rachunkiem płatniczym i wydaną do niego kartą prowadzi do wniosku, że w 2024 r. ich ceny w ofertach dla osób fizycznych wzrosły powyżej wskaźnika inflacji. Tak było w przypadku 11 usług, dla których opłata jest wyrażana kwotowo, a więc np. za zestawienie transakcji płatniczych na żądanie online (wzrost o 48,91 proc.), dzienne powiadomienia SMS (wzrost o 40,91 proc.) czy wypłatę gotówki kartą debetową z bankomatu własnego lub wskazanych sieci ( wzrost o 19,05 proc.).
Jak wynika z publikacji, dostawcy usług płatniczych w 2024 r. kontynuowali działania mające na celu upowszechnienie zdalnego świadczenia usług, co przekładało się na prowadzoną przez nich politykę opłat i prowizji. W rezultacie na koniec 2024 r. wyraźnie korzystniejsze cenowo były oferty kierowane do klientów aktywnie korzystających z bankowości internetowej i mobilnej.
W przypadku bankowości osobistej, a więc kierowanej do bardziej zamożnych klientów, średnia opłata za konto wzrosła o 1,52 zł do 53,31 zł (przy niezmienionej medianie 49,24 zł). W najtańszej ofercie za konto użytkownik płacił 15,9 zł, w najdroższej – 220 zł. Z kolei Mediana opłaty za kartę w ramach bankowości osobistej wynosiła 0 zł i do tego poziomu spadła też średnia (z 0,56 zł rok wcześniej).
W bankowości prywatnej średnia opłata za prowadzenie rachunku wzrosła o 7,14 zł do 198,57 zł (mediana 150 zł bez zmian), a jej skrajne wartości to 0 zł i 400 zł. Z kolei opłatę za kartę od tego segmentu klientów miesięcznie pobierał tylko jeden dostawca, co przełożyło się na średnią równą 1,11 zł przy medianie w kwocie 0 zł.
Jeśli chodzi usługi powiązane z rachunkiem płatniczym i wydaną do niego kartą, to NBP podaje, że w 2024 r. w bankowości osobistej i prywatnej w większości zmiany w cennikach były korzystne dla klientów.
W segmencie bankowości dla mikroprzedsiębiorstw zwiększyły się średnie opłaty za prowadzenie rachunku (o 72 gr do 26,66 zł) i obsługę karty (o 9 gr do 5,75 zł). W przypadku klientów z sektora MSP średnia opłata za prowadzenie rachunku wzrosła (o 2,79 zł do 58,4 zł), ale nieznacznie spadła średnia opłata za obsługę karty płatniczej (o 14 gr do 5, 51 zł). W analizowanym okresie w ofertach dla mikroprzedsiębiorstw i MŚP pojawiło się wiele zmian w cennikach usług powiązanych z rachunkiem płatniczym i wydaną do niego kartą. W większości przypadków były to podwyżki, niejednokrotnie przewyższające wskaźnik inflacji.