Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Firma firmie nie zapłaci gotówką nawet złotego? Zaskakujący skutek obniżenia limitu na transakcje gotówkowe

Nowymi przepisami dotknięte mogą zostać na przykład firmy budowlane

Na pewno pamiętacie niedawną batalię na temat obniżenia limitu na transakcje gotówkowe pomiędzy firmami. Do niedawna limit ten wynosił równowartość 15 tys. euro, ale został obniżony do 15 tys. zł a zmiana wejdzie w życie w styczniu przyszłego roku. Każdą płatność powyżej tej kwoty na rzecz innej firmy przedsiębiorstwo będzie musiało zrealizować za pośrednictwem rachunku bankowego lub płatniczego. Jeżeli tego nie zrobi, nie będzie mogło zaliczyć takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Co ważne, nie będzie można podzielić płatności na mniejsze raty, gdyż limit dotyczy jednej transakcji.

Przeczytajcie także: Rośnie liczba użytkowników bankowości elektronicznej

Jak się jednak okazuje, nowe przepisy mogą mieć zaskakujący skutek: w niektórych sytuacjach firma nie będzie mogła zapłacić swojemu kontrahentowi nawet jednego złotego gotówką. Dlaczego?

Wyobraźcie sobie taką sytuację: firma budowlana zamówiła towary o wartości np. 20 tys. zł. Umówiła się z kontrahentem, że dokona płatności przelewem, ale ten zażądał zaliczki w wysokości 5 tys. zł. Zaliczkę zapłacono gotówką, a po zrealizowaniu dostawy przelano 15 tys. zł na podstawie faktury, gdzie zaznaczono, że rozliczenie odbędzie się przelewem. Jednak w tym wypadku owych 5 tys. zł zaliczki nie będzie można wrzucić w koszty uzyskania przychodu, gdyż były one elementem transakcji o wartości przekraczającej ustawowy limit 15 tys. zł. O sprawie pisze dzisiejszy Dziennik Gazeta Prawna, w którym znajdziecie więcej przykładów.

Przeczytajcie także: Komornik szybciej zajmie konto dłużnika

Jak tłumaczą eksperci, w takiej sytuacji jedynym sposobem na uniknięcie problemów będzie zwrot zaliczki przez dostawcę i ponowna jej zapłata za pośrednictwem banku. Przy tym nieważne, czy zaliczka będzie wynosiła 5 tys. zł, 500 zł czy nawet 5 zł. Jeżeli dotyczy transakcji o wartości powyżej 15 tys. zł, powinna zostać zrealizowana elektronicznie.

Generalnie zgadzam się z ideą, jaka przyświecała pomysłodawcom obniżenia limitu na transakcje gotówkowe pomiędzy firmami. Zastanawiam się jednak, czy opisany tu przypadek to efekt celowego działania czy raczej nieprzewidziany skutek uboczny, który wielu firmom może przysporzyć kłopotów. Być może sposobem na ich uniknięcie będzie np. płatność zaliczki firmową kartą bankową?

KATEGORIA
KONTA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies