Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Oto skala popularności płatności smartfonami w Polsce. Już co dziesiąta transakcja zbliżeniowa realizowana jest mobilnie

Z danych cashless.pl wynika, że w II kw. 2021 r. udział płatności mobilnych we wszystkich transakcjach zbliżeniowych wynosił ok. 10 proc.

W serwisie cashless.pl dość regularnie możecie czytać raporty dotyczące rosnącej liczby mobilnych płatności zbliżeniowych realizowanych przez klientów banków z Polski. To dowodzi zwiększającej się popularności takich rozwiązań jak Apple Pay czy Google Pay. Warto tym liczbom nadać jednak dodatkowy kontekst, czyli porównać z ogólną liczbą transakcji zbliżeniowych, a więc realizowanych nie tylko urządzeniami mobilnymi, ale także tradycyjnymi kartami.

Przeczytajcie także: Visa odpowiada na pytania o Visa Mobile

Jak wynika z danych Narodowego Banku Polskiego (NBP co kwartał publikuje informację na temat liczby zbliżeniowych płatności kartami, ostatnia analiza dotyczy I kw. 2021 r.) i danych zbieranych przez cashless.pl (dotyczą one liczby mobilnych płatności zbliżeniowych w poszczególnych kwartałach), tych drugich przybywa szybciej. Świadczyć to może o tym, że klienci coraz chętniej sięgają po urządzenia mobilne, by płacić zbliżeniowo, i/lub coraz więcej z nich zaczyna używać takich rozwiązań jak Apple Pay czy Google Pay.

W tabeli poniżej widzicie ogólną liczbę płatności zbliżeniowych, publikowaną przez NBP, liczbę mobilnych płatności zbliżeniowych raportowaną przez banki analizowane w raportach cashless.pl, oraz udział tych drugich w całości. O ile w I kw. ubiegłego roku udział ten wynosił niecałe 5 proc., to w marcu bieżącego roku już niemal 8 proc. Dodatkowo duży wzrost liczby płatności mobilnych w II kw. 2021 r. może sugerować, że ich udział w całości transakcji zbliżeniowych zbliżył się a może nawet przekroczył poziom 10 proc. (dane za II kw. NBP powinien opublikować w ciągu najbliższych tygodni).

Przeczytajcie także: Rośnie popularność Apple Pay i Google Pay w Polsce

Co ciekawe w rzeczywistości udział płatności mobilnych jest jeszcze wyższy, niż sugerują to wyliczenia prezentowane w niniejszym artykule. Duża część banków nie upublicznia bowiem swoich statystyk dotyczących liczby zbliżeniowych płatności mobilnych. Dane zbierane przez cashless.pl obejmują osiem banków (mBank, Santander, Millennium, Pekao, Alior, Credit Agricole, SGB i Pocztowy). Brakuje tu więc kilku potentatów, w tym przede wszystkim PKO BP i ING.


Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies