Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
AI oraz infrastruktura. To najważniejsze czynniki, które będą decydować o rozwoju płatności w najbliższych latach

Tak przynajmniej wynika z badania przeprowadzonego wśród ekspertów rynku płatności przez fundację Polska Bezgotówkowa

Podczas ubiegłorocznej konferencji Future of Payments fundacja Polska Bezgotówkowa przeprowadziła badanie, na temat czynników decydujących o rozwoju płatności. Na podstawie odpowiedzi udzielonych przez ekspertów i specjalistów z branży płatniczej powstał raport pt. "Przyszłość płatności. W stronę bezpiecznego cyfrowego świata". Dziś przedstawiono podstawowe wnioski z tego opracowania.

Przeczytajcie także: Cashless Breakfast AI już w najbliższy wtorek

Według ankietowanych specjalistów największą rolę w rozwoju płatności w perspektywie najbliższych pięciu lat będą odgrywały sztuczna inteligencja i algorytmy do analizy danych – wskazało tak 64 proc. badanych. Na drugim miejscu wymieniono postęp technologiczny i rozwój infrastruktury płatniczej (53 proc.). Wskazano też, że innymi czynnikami, jakie będą w najbliższym czasie wywierać wpływ na branżę płatniczą, będą zmiany regulacyjne oraz zmiany w e-commerce (odpowiednio 53 proc. i 51 proc. wskazań).

– Polska pod wieloma względami jest w gronie liderów płatności cyfrowych w Europie, m.in. w obszarze płatności kartowych, zbliżeniowych czy transakcji account-to-account. Kluczem do utrzymania wysokiego poziomu rozwoju są dalsze inwestycje w rozwój innowacji i systemów bezpieczeństwa oraz współpraca wszystkich uczestników rynku płatności w obszarach, które nie stanowią pola do konkurencji – powiedziała Joanna Erdman, prezeska Polski Bezgotówkowej.

Przeczytajcie także: Polska Bezgotówkowa podsumowała 2023 r.

Z wcześniejszych opracowań, publikowanych przez Narodowy Bank Polski, wynika, że stopień wykorzystania płatności bezgotówkowych zależy m.in. od czynników demograficznych oraz poziomu edukacji cyfrowej i finansowej. Eksperci fundacji zwrócili uwagę na trzecie kryterium, jakim jest miejsce zamieszkania, determinujące dostęp do infrastruktury telekomunikacyjnej czy internetowej. W badaniach Fundacji widać wyraźne różnice w wykorzystaniu płatności bezgotówkowych i gotówkowych między wielkomiejską populacją a osobami zamieszkującymi małe miasta i wsie.

– Z perspektywy konsumentów na dynamikę rynku płatności wpływać będą trzy aspekty: dane, możliwość wyboru i doświadczenie. Coraz większe znaczenie zyskuje też inkluzywność, rozumiana jako włączenie wszystkich grup społecznych do gospodarki cyfrowej, w tym seniorów i mieszkańców mniejszych miejscowości oraz terenów wiejskich. Przyszłość płatności opiera się na znalezieniu równowagi pomiędzy dbałością o przyjazne doświadczenie użytkownika a zapewnieniem bezpieczeństwa – podsumowuje Jakub Kiwior, przewodniczący Rady Fundacji Polska Bezgotówkowa oraz dyrektor zarządzający Visa w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies