Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Wojna cenowa w OC trwa. Mimo wzrostu wartości szkód, średnia składka i wyniki ubezpieczycieli komunikacyjnych stoją w miejscu

W rankingu największych ubezpieczycieli komunikacyjnych w Polsce prowadzi PZU, wyprzedzając Wartę i Ergo Hestię

Z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wynika, że działający w Polsce ubezpieczyciele komunikacyjni zebrali w 2022 r. 15,2 mld zł składek z OC komunikacyjnego. To o niespełna 2 proc. więcej niż rok wcześniej, kiedy suma zapłaconych przez kierowców składek wynosiła ponad 14,9 mld zł.

Przeczytajcie także: Simpl.rent wprowadza ubezpieczenia mieszkań

Niezmiennie największym ubezpieczycielem komunikacyjnym na naszym rynku pozostaje PZU, które na koniec roku miało 26 proc. udziału w rynku polis OC. Firma zebrała niemal dokładnie tyle samo składek co rok wcześniej (niespełna 4 mld zł). Lidera goni Warta z 21 proc. udziału, która na przestrzeni roku zwiększyła przypis składki o 8 proc. (do niecałych 3,2 mld zł w 2022 r.). Podium zamyka Ergo Hestia (17 proc. udziału w rynku), która poprawiła wynik sprzed roku o zaledwie 2 proc. i zebrała 2,6 mld zł składek.

Ze średniej wielkości ubezpieczycieli zwiększyć lub utrzymać przypis składki udało się Wienerowi (6 proc. więcej rok do roku), Link4 (4 proc.), Compensie (1 proc. wzrostu) i TUW TUW (zbliżony wynik rok do roku). Za to spadki zanotowały: Generali (22 proc. składki mniej), Allianz (13 proc. mniej), Uniqa (5 proc. mniej niż rok wcześniej) i InterRisk (2 proc. spadku).

Spośród ubezpieczycieli mających 1 proc. i mniej udziału w rynku warto zwrócić uwagę na Wefox, który po starcie w połowie 2021 r. w minionym roku mógł się pochwalić dynamicznie rozwijającą się sprzedażą (67,5 mln zł przypisu). W procesie nabierania masy jest również drugi z insurtechów obecnych w zestawieniu, czyli Trasti (59 mln zł składki).

Przeczytajcie także: Skyblu wyceni ryzyko kierowcy na podstawie adresu

Udostępnienie danych na temat ubezpieczeń OC komunikacyjnych przez UFG zbiegło się w czasie z publikacją wyników branży przez Polską Izbę Ubezpieczeń. Wynika z nich, że w minionym roku ubezpieczyciele zebrali 21,5 mld zł składki z ubezpieczeń na życie i 50,8 mld zł składki z ubezpieczeń majątkowych. W tym okresie wypracowali 6,1 mld zł zysku netto, czyli o 8 proc. więcej niż przed rokiem.

Jeśli chodzi o ubezpieczenia na życie, to przypis składki zmalał rok do roku o ponad 2,5 proc. Polisy na życie miało w zeszłym roku 23,8 mln Polaków (w tym 12,7 mln w ramach ubezpieczeń grupowych). Suma wypłat z tego typu ubezpieczeń wyniosła zaś 18,87 mld zł.

W ubezpieczeniach majątkowych zebrano 50,8 mld zł składki, czyli o prawie 8 proc. więcej rok do roku. Jeśli chodzi o wypłaty, to największą część odszkodowań stanowią te z polis komunikacyjnych. Z obowiązkowego OC ubezpieczyciele wypłacili w zeszłym roku prawie 9,9 mld zł, co jest o 6 proc. więcej niż przed rokiem. Jednocześnie pomimo wzrostu kosztów szkód, średnia składka w ubezpieczeniach OC wzrosła tylko o 0,4 proc. i wyniosła 490 zł. W tym samym czasie średnia szkoda z OC posiadacza pojazdu wzrosła o 8,4 proc., do 9 199 zł. Odszkodowania z autocasco wyniosły 6,4 mld zł, czyli o 6,9 proc. więcej niż przed rokiem.

Duże wzrosty wypłat zaobserwowano także w innych ubezpieczeniach majątkowych. W 2022 r. dały o sobie znać gwałtowne zjawiska atmosferyczne. Odszkodowania związane z żywiołami i pozostałymi szkodami rzeczowymi wyniosły 4,2 mld zł, czyli o 23,7 proc. więcej niż rok wcześniej.

KATEGORIA
UBEZPIECZENIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies