Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Kurierom zapłacicie kartą. DPD i InPost wkrótce wyposażą ich w przenośne terminale

Obie firmy logistyczne prowadzą zaawansowane prace nad umożliwieniem akceptacji płatności kartami przez dostawców przesyłek

To na razie informacje nieoficjalne, ale potwierdzone w kilku niezależnych źródłach. DPD i InPost wyposażą wkrótce swoich kurierów w przenośne terminale płatnicze, dzięki czemu kupując coś w sklepie internetowym i wybierając płatność przy odbiorze przesyłki, będziecie mogli uregulować ją bezgotówkowo kartą. Biuro prasowe DPD nie chciało skomentować tej informacji. Na odpowiedź z InPostu wciąż czekam. Gdy tylko ją otrzymam, zaktualizuję tekst.

Jeżeli moje źródła się nie mylą, to wydaje mi się, że oba podmioty będą pierwszymi firmami kurierskimi w Polsce przyjmującymi karty przy dostawie przesyłek. Natomiast o tym, że cała branża szykuje się do rozpoczęcia akceptacji kart, wiadomo już od jakiegoś czasu. Serwis Cashless pisał o tym pod koniec ubiegłego roku. Tekst na ten temat możecie znaleźć tutaj.

Wprowadzenie nowej metody płatności wymuszają na kurierach sami klienci, którzy wciąż często, korzystając z e-commerce, wybierają płatność przy odbiorze, ale coraz częściej też chcą uregulować rachunek kartą a nie gotówką. Wyposażenie dostawców w terminale to także korzyści dla firm kurierskich – ich pracownicy nie wożą ze sobą pieniędzy, więc nie ma ryzyka, że zostaną okradzeni albo że sami przywłaszczą sobie część pobranych kwot.

Przeczytajcie także: Millennium rezygnuje z wydawnictwa American Express

Można się dziwić, dlaczego dopiero teraz karciana rewolucja obejmuje firmy kurierskie, bo większość pozostałych branż w gospodarce już dawno otworzyła się na obrót bezgotówkowy. Znacie przecież przykład Biedronki, która tak długo opierała się instalacji terminali w swoich sklepach, czy Poczty Polskiej, która właśnie rozpoczyna przyjmowanie płatności kartami. W przypadku kurierów sprawa jest jednak bardziej skomplikowana.

Chodzi o to, że firma kurierska nie jest sprzedawcą towaru, za który jest zobowiązana pobrać pieniądze w przypadku płatności przy odbiorze. Kurier przyjmujący płatność na terminalu, dla systemu kartowego staje się automatycznie akceptantem. A przecież w praktyce jest nim sklep internetowy. To problem, bo w sytuacji gdyby odbiorca paczki wystąpił z reklamacją w ramach usługi chargeback, to firma kurierska musiałaby zwrócić mu pieniądze przyjęte wcześniej podczas dostarczania paczki. Chargeback jest dostępny dla użytkowników kart z logo MasterCard oraz Visa i zabezpiecza ich przed skutkami niewykonania lub niewłaściwej realizacji zamówienia przez sklep internetowy.

Przeczytajcie także: mBank wchodzi do Inkartu

Z moich informacji wynika, że problem został rozwiązany w najprostszy możliwy sposób, tzn. umowami dwustronnymi zawartymi pomiędzy firmami kurierskimi a sklepami internetowymi. W ramach tych umów odpowiedzialność w przypadku reklamacji przenoszona jest z kuriera na właściciela sklepu. Skuteczny sposób, ale ma wadę polegającą na tym, że aby można było wybrać płatność kartą przy odbiorze w danym sklepie, ten musi najpierw zawrzeć z firmą kurierską odpowiedni kontrakt. A to może wydłużyć nieco upowszechnienie się płatności kartami za zakupy u kurierów.

Z informacji do jakich udało mi się dotrzeć, wynika, że agentem rozliczeniowym, który będzie obsługiwał terminale kurierów InPostu, będzie eCard. Wyposaży ich w ok. 2,5 tys. urządzeń przenośnych Ingenico. Wkrótce mają rozpocząć się szkolenia z obsługi urządzeń. Wygląda więc na to, że w szczycie zakupów przed świętami Bożego Narodzenia będziecie już mogli zapłacić kurierowi InPostu kartą. Wcześniej firma ta zainstalowała już terminale w swoich paczkomatach.

Nieco mniej wiadomości mam odnośnie do projektu realizowanego przez DPD. Prawdopodobnie jednak jest zaawansowany, nawet bardziej niż w przypadku InPostu, więc wdrożenia można spodziewać się jeszcze szybciej. Wydaje mi się, że oba podmioty szybko znajdą naśladowców wśród innych firm kurierskich.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies