Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Cashless Breakfast AI. Nest Bank zaprezentował bazującego na GPT-4 N!Asystenta

Ma to być pierwsze tego typu rozwiązanie na polskim rynku bankowym. Prace wdrożeniowe są już zaawansowane

Dziś w Warszawie odbyło się kolejne wydarzenie z cyklu Cashless Breakfast. Tym razem w całości było poświęcone wykorzystaniu sztucznej inteligencji przez banki działające na polskim rynku. Pretekstem do spotkania były wyniki ankiety, jaką redakcja cashless.pl przeprowadziła w instytucjach bankowych.

Na ankietę odpowiedziało kilkanaście banków. Jak wynika z zebranych przez nas danych, prawie wszystkie, a więc 12 na 13 instytucji, przeprowadziły już wdrożenia wykorzystujące sztuczną inteligencję. Natomiast wszystkie banki zamierzają w perspektywie najbliższych kwartałów rozpocząć nowe projekty z użyciem AI. Przy czym większość ankietowanych zamierza skorzystać przy wdrożeniach z formuły hybrydowej, czyli część rozwiązań będzie wprowadzać samodzielnie a część – przy współpracy z partnerami zewnętrznymi.

Jeżeli chodzi o obszary, w których rozwiązania z zakresu AI są wdrażane, to w pierwszej kolejności wymienić trzeba marketing – spośród ankietowanych banków aż 9 stwierdziło, że prowadzi lub prowadziło projekty AI w tej dziedzinie. Na drugim miejscu ankietowani wymienili obszar reklamacji – 8 projektów, następnie obsługę klientów – 7 oraz bezpieczeństwo – 5. Pozostałe 5 wdrożeń mieściło się w innych obszarach działalności.

Przeczytajcie także: Warszawa wymieni parkomaty na bezgotówkowe

Drugim punktem programu Cashless Breakfast AI była prezentacja przeprowadzona przez Łukasza Gajewskiego, dyrektora departamentu bankowości elektronicznej i relacji z klientami w Nest Banku. W jej trakcie Łukasz Gajewski zapowiedział wdrożenie N!Asystenta, czyli bazującego na modelu językowym GPT-4 pierwszego w Polsce bankowego asystenta AI. – Dzięki niemu klienci będą mogli porozmawiać z bankiem w języku naturalnym, zlecać inteligentne analizy swoich wydatków, a także wykonywać operacje bankowe za pomocą komunikacji głosowej – powiedział przedstawiciel Nest Banku.

N!Asystent będzie ekspertem od oferty Nest! – podpowie, jak załatwić w banku konkretną sprawę, ale może też być wsparciem w zarządzaniu finansami osobistymi. Sprawdzi tempo wydatków, oceni, czy budżet zepnie się na koniec miesiąca oraz wyliczy, ile trzeba odłożyć na zagraniczny wyjazd. W przyszłości pomoże także klientowi, który zgubił kartę płatniczą czy umożliwi zlecenie przelewu. Bank zapowiada, że gama funkcji dostępnych za pośrednictwem N!Asystenta będzie stale uzupełniana.

A czym N!Asystent różnić się będzie od tradycyjnych chatbotów, które funkcjonują w bankach od lat? Przede wszystkim można będzie z nim rozmawiać podobnie jak z człowiekiem – czyli tzw. językiem naturalnym. Będzie zaawansowanym i inteligentnym systemem opartym na modelu GPT-4, dostępnym w ramach usługi Azure OpenAI. N!Asystent zrozumie złożony kontekst i udzieli prostych odpowiedzi na skomplikowane pytania. Pierwsza wersja N!Asystenta zostanie uruchomiona już wkrótce.

Przeczytajcie także: AI ważne dla rozwoju płatności w przyszłości

Następnie goście Cashless Breakfast AI mogli wysłuchać dyskusji na temat możliwych zastosowań sztucznej inteligencji w bankach. Krzysztof Korus, radca prawny z kancelarii DLK Legal zwrócił uwagę, że przyjęty w ubiegłym tygodniu unijny AI Act wprowadza rozróżnienie, jeśli chodzi o nadzór nad instytucjami finansowymi wykorzystującymi sztuczną inteligencję. – Powstanie specyficzna sytuacja, gdy banki i instytucje pożyczkowe będą z tytułu sztucznej inteligencji raportowały do Komisji Nadzoru Finansowego, natomiast pozostałe podmioty będą podlegały nowemu, organowi, odpowiednio wyszkolonemu, który dopiero powstanie – ocenił przedstawiciel DLK Legal.

Łukasz Gajewski, odnosząc się do AI Act powiedział, że jego przyjęcie jest dobrą informacją dla banków. – Jeśli chodzi np. o wykorzystanie sztucznej inteligencji w narzędziach użytkownika choćby w postaci asystentów, to ta sfera rozwoju nie jest blokowana przez regulatorów. Nie odczuwamy więc, aby AI Act wywrócił nasze podejście do góry nogami – stwierdził przedstawiciel Nest Banku.

Z kolei Piotr Brewiński, wiceprezes fundacji Fintech Poland zwrócił uwagę na to, że choć fintechy pod względem regulacji mają odrobinę większą elastyczność od banków, to również podlegają rygorom nadzorczym. – Zatem ocena tego, w jakim kierunku branża fintech będzie podążać z wdrożeniami sztucznej inteligencji wskazuje na to, że będą to obszary, które są najmniej ryzykowne z punktu widzenia przyszłych wymogów regulacyjnych czy nadzorczych – zaznaczył Piotr Brewiński.

Tradycyjnie Cashless Breakfast zakończyła sesja pytań do prelegentów oraz część networkingowa połączona ze śniadaniem. Partnerem głównym dzisiejszego wydarzenia był Nest Bank. Kolejny Cashless Breakfast już w kwietniu – będzie poświęcony rozwojowi usług insurtech na polskim rynku.

KATEGORIA
PATRONATY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies