Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Udział transakcji zbliżeniowych w płatnościach kartami rośnie, ale nie jest tak wysoki jak wcześniej podawał NBP

Z aktualnych danych banku centralnego wynika, że w III kw. 2023 r. udział płatności zbliżeniowych we wszystkich transakcjach w terminalach wynosił 97 proc.

Narodowy Bank Polski opublikował raport na temat rynku kart w III kw. ubiegłego roku. Z wieloma zawartymi tam informacjami czytelnicy cashless.pl mogli się już zapoznać wcześniej, gdyż pisaliśmy o nich przy okazji aktualizacji tabel statystycznych przez NBP. Natomiast dziś chciałbym zwrócić uwagę na dane dotyczące popularności kart zbliżeniowych, bo aktualny raport banku centralnego zawiera istotne zmiany w porównaniu z wcześniejszymi publikacjami.

Przeczytajcie także: Idą zmiany do programu Allegro Smart

Jak zatem wynika z aktualnego dokumentu NBP, udział transakcji zbliżeniowych w całości liczby płatności kartami w terminalach wyniósł w okresie lipiec-wrzesień 2023 r. 97 proc. pod względem liczby oraz 94,8 proc. pod względem wartości. Stanowi to wzrost w porównaniu z II kw. 2023 r. o odpowiednio 0,1 pkt. proc. i 0,2 pkt. proc. Dane te jednak znacząco różnią się od statystyk zawartych w poprzednich raportach NBP. Z dokumentu za II kw. 2023 r. wynika bowiem, że wówczas udział transakcji zbliżeniowych w liczbie płatności kartami wynosił już 98,8 proc., a pod względem wartości – 96,4 proc. Bank centralny nie wyjaśnia, skąd wzięły się te różnice.

Przeczytajcie także: W IKO pojawiła się nowa funkcja

W opublikowanym obecnie raporcie NBP warto jeszcze zwrócić szczególną uwagę na dane o transakcjach kartami w internecie. Ich wartość wzrosła w porównaniu do poprzedniego kwartału o ok. 100 mln zł, do 10 mld zł. Ale liczba zmniejszyła się z 64,8 mln do 61,1 mln. Jeżeli zaś chodzi o udział w rynku dwóch największych organizacji płatniczych, to Visa w III kw. 2023 r zwiększyła go o 1,1 pkt. proc. – do 53,9 proc. W tym samym czasie udział Mastercarda skurczył się do 45,9 proc.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies