Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partner merytoryczny
Apple Pay wreszcie w Polsce. Pięć banków, w tym Alior, BZ WBK i mBank, negocjuje warunki. Wdrożenie możliwe w II kw. 2018 r.

Apple Pay wreszcie w Polsce. Pięć banków, w tym Alior, BZ WBK i mBank, negocjuje warunki. Wdrożenie możliwe w II kw. 2018 r.

To na razie informacje nieoficjalne, ale potwierdzone w kilku niezależnych i sprawdzonych źródłach

Jak może wiecie, od strony technicznej kilka banków działających na polskim rynku jest już od dawna gotowych na udostępnienie płatności Apple Pay. To instytucje, które wdrożyły tzw. tokenizację Mastercarda lub Visy. Tokenizacja umożliwia łatwe i bezpieczne powiązanie numeru karty płatniczej np. z urządzeniem mobilnym. I to z niej przy płatnościach Apple Pay korzysta producent iPhone’ów.

Ale tokenizacja Mastercarda i Visy wykorzystywana jest także do płatności HCE i Android Pay, które to rozwiązania stają się nad Wisłą powszechne. Zatem przynajmniej kilka tutejszych banków mogłoby w bardzo krótkim czasie udostępnić swoim klientom Apple Pay, gdyby tylko firma z Cupertino podjęła decyzję o debiucie swojego płatniczego rozwiązania w Polsce.

I jak się dowiaduję, właśnie ją podjęła. Z moich informacji wynika, że w grudniu działające w Polsce banki otrzymały od firmy Apple propozycję udostępnienia swoim klientom Apple Pay. W ewentualnym wdrożeniu aktywnie pomagać mają przedstawiciele jednej z dwóch największych na polskim rynku organizacji płatniczych.

Przeczytajcie także:  Bancovo. Nowa marka spółki Aliora

Niestety część instytucji odrzuciła propozycję, ale pięć zdecydowało się podjąć rozmowy. Wśród nich znajdują się m.in. Alior, BZ WBK i mBank. Przedstawiciele banków nie chcieli komentować tych informacji. Z tego co wiem, podpisali zobowiązania o poufności obarczone wysokimi karami finansowymi za ich niedotrzymanie. Teraz na drodze startu Apple Pay w Polsce ma stać już tylko kwestia ustalenia warunków, czyli prowizji jaką banki miałyby odprowadzać do Apple z tytułu transakcji mobilnych wykonywanych przez klientów tych banków i użytkowników smartfonów iPhone.

I tu widzę możliwe problemy. Przypomnę, że interchange, czyli dochód banków z tytułu transakcji kartami jest dziś niewielki, wynosi 0,2-0,3 proc. od kwoty płatności, w zależności od tego czy jest to transakcja kartą debetową czy kredytową. Dzielić się więc nie ma specjalnie czym, a cena za możliwość udostępnienia Apple Pay bywa źródłem konfliktu między bankami i amerykańskim producentem.

Tak było np. w Australii, gdzie instytucje finansowe nie chcąc płacić daniny na rzecz Apple próbowały wymusić na nim otwarcie dostępu do modułu zbliżeniowego w telefonach, co pozwoliłoby im na zaoferowanie własnych rozwiązań płatniczych. Ostatecznie wysiłki banków spełzły na niczym. Warto też dodać, że konkurencja Apple, a więc firma Google będąca operatorem Android Pay nie pobiera od banków oferujących to rozwiązanie żadnej prowizji.

Przeczytajcie także:  Dzieje się w temacie trwałego nośnika

Z drugiej jednak strony należy podkreślić, że posiadacze smartfonów iPhone to specyficzna grupa osób, zapewne w większości zamożniejsza niż inni klienci banków i korzystająca z usług finansowych dużo aktywniej niż przeciętny posiadacz karty i rachunku. Banki mogą więc dojść do wniosku, że w imię zacieśnienia relacji z klientami używającymi iPhone’ów zaoferowanie Apple Pay może się im opłacić, nawet jeżeli nie będą na tych płatnościach zarabiać specjalnie dużo albo wcale.

Natomiast amerykańskiej firmie być może zaczyna zależeć na starcie w Polsce ze względu na rozbudowaną tu sieć akceptacji płatności zbliżeniowych. Ponad 90 proc. obecnych nad Wisłą terminali jest przystosowana do transakcji bezstykowych, a w najbliższym czasie wszystkie urządzenia będą gotowe na takie rozwiązania jak Apple Pay. Ma to ogromny wpływ na transakcyjność, o czym pozytywnie przekonuje się firma Google oferująca Android Pay.

Z kolei z tego co można przeczytać w zagranicznych mediach, wynika, że z liczbą transakcji Apple Pay wcale nie jest najlepiej w różnych krajach, właśnie ze względu na niskie nasycenie sieci akceptacji terminalami zbliżeniowymi. Start Apple Pay w Polsce, mimo małej liczby telefonów iPhone na tutejszym rynku, może zaowocować dużą liczbą transakcji, co mogłoby być pozytywnym impulsem dla tej usługi.

Co więc teraz będzie się działo? Banki które otrzymały od Apple propozycję udostępnienia nowych płatności, muszą teraz wynegocjować warunki finansowe współpracy. Jeżeli to się uda, realnym terminem wdrożenia Apple Pay w Polsce ma być II kw. przyszłego roku, ale niewykluczone, że będzie to nawet I kw. 2018 r.

Zostaw komentarz

Jacek Uryniuk

Redaktor naczelny
Aktywny od: 22.01.2015
Dodał: 2980 artykułów

Inne artykuły tego autora:

Nazwa BZ WBK zniknie z rynku. Bank ma zgodę KNF na rebranding. Będzie się nazywać Santander Bank Polska

Jeżeli pomysł zarządu zostanie zaakceptowany przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, instytucja będzie korzystać z nowej nazwy od III kw. bieżącego roku

Tokeny wyprą numery kart z internetu? Mastercard mocno za nowymi standardami w płatnościach online, opartymi o tokenizację

Poparcie dla standardów przedstawionych przez organizację EMVCo wyraził Jorn Lambert, wiceprezes Mastercarda ds. rozwiązań cyfrowych

Play rozwija płatności w ciężar rachunku telefonicznego. Nowa usługa dla graczy od Kinguin

Wcześniej możliwość dokonywania transakcji w ciężar rachunku Play wprowadził dla klientów swojego mobilnego marketu ubezpieczeniowego

Sylwia Bilska odchodzi z rady nadzorczej spółek Dotpay i eCard. Trafiła do Tesco, ale z branżą finansową się nie żegna

W Tesco Bilska pełni funkcję dyrektora ds. klientów w Europie Centralnej. Będzie odpowiedzialna m.in. za Tesco Finanse

Pokaż wszystkie artykuły tego autora →

Zapiszcie się do newslettera

Cashless na Youtube

k_A1sJ-jf1U
Nie możecie się dostać na konto? Karta nie działa? Awaria w banku? Chcecie się podzielić informacją, która może być ciekawa dla innych? Napiszcie do nas.