Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partner merytoryczny
Kolejny bank z decyzją UOKiK-u w sprawie trwałego nośnika. Pekao będzie zwracał opłaty klientom

Kolejny bank z decyzją UOKiK-u w sprawie trwałego nośnika. Pekao będzie zwracał opłaty klientom

Sprawa dotyczy praktyk banku w latach 2014-2015

Pekao to kolejny bank działający na polskim rynku, którego praktyki w zakresie sposobu komunikacji z klientami stały się przedmiotem zainteresowania urzędu antymonopolowego. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzał, czy bank wysyłał informacje o zmianach w regulaminach i cennikach na tzw. trwałym nośniku. Według UOKiK-u trwałym nośnikiem jest np. papierowy list albo płyta CD, ale już nie wiadomość wysyłana do skrzynki kontaktowej w serwisie transakcyjnym.

Jak wynika z ustaleń UOKiK-u, Pekao w latach 2014-2015 kilka razy zmieniał treść umów łączących go z klientami i informował o tym w sposób niespełniający zasad trwałego nośnika. I choć później zaprzestał tej praktyki, to będzie musiał zrekompensować klientom skutki zmian w umowach wprowadzonych niezgodnie z przepisami. Decyzję w tej sprawie możecie już znaleźć na stronie internetowej Pekao.

Przeczytajcie także:  Kolejne banki z wyrokami za trwały nośnik

UOKiK zdecydował, że do klientów, których dotyczyło postępowanie, Pekao wyśle w najbliższym czasie korespondencję. Powiadomi w niej o wynikach działań urzędu oraz o tym, że przesyłanie informacji o regulaminach i cennikach wyłącznie przez serwis bankowości internetowej jest niezgodne z przepisami, a zmiany wprowadzone w przeszłości w ten sposób są nieskuteczne.

Korespondencja ma też zawierać informację o możliwości zawarcia aneksów do umów, a klientów, którzy nie zechcą takich aneksów podpisać, mają obowiązywać warunki umowne w kształcie obowiązującym przed ich zmianą przeprowadzoną w sposób wadliwy. Pekao ma też zwrócić klientom opłaty poniesione przez nich w wyniku tych zmian oraz przyznać rekompensatę w postaci zwolnienia z prowizji z tytułu realizacji transakcji płatniczych zlecanych w oddziałach banku przez trzy miesiące.

Przeczytajcie także:  Blockchain w trwałym nośniku?

Jak wspomniałem Pekao, to nie pierwszy bank, który w ostatnim czasie ponosi konsekwencje wysyłki dokumentów do klientów w sposób uznany przez UOKiK za niezgodny z prawem. Przypomnę, że jesienią ubiegłego roku urząd zakończył w podobnej sprawie postępowania przeciwko trzem bankom, wśród których znalazły się BOŚ, Citi i Euro Bank. Rekompensaty, jakie w wyniku tych postępowań banki będą musiały wypłacić, oszacowano na 80 mln zł.

W tym kontekście warto też przypomnieć o ostatniej decyzji mBanku i Orange Finanse, które postanowiły zmienić sposób wysyłki dokumentów do klientów i głosiły, że od teraz będą to robić za pośrednictwem technologii WORM. To rodzaj serwera pamięci, który gwarantuje, że raz wprowadzonego do niego pliku nie można zmienić. Taką technologię dostarcza na przykład firma Hitachi. Z kolei Związek Banków Polskich pracuje nad sektorowym rozwiązaniem trwałego nośnika przy zastosowaniu technologii blockchain. Rozważane jest w tym wypadku wykorzystanie usług takich firm jak Billon czy IBM.

Kategoria

Udostępnij ten artykuł

Zostaw komentarz

Jacek Uryniuk

Redaktor naczelny
Aktywny od: 22.01.2015
Dodał: 2980 artykułów

Inne artykuły tego autora:

Nazwa BZ WBK zniknie z rynku. Bank ma zgodę KNF na rebranding. Będzie się nazywać Santander Bank Polska

Jeżeli pomysł zarządu zostanie zaakceptowany przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, instytucja będzie korzystać z nowej nazwy od III kw. bieżącego roku

Tokeny wyprą numery kart z internetu? Mastercard mocno za nowymi standardami w płatnościach online, opartymi o tokenizację

Poparcie dla standardów przedstawionych przez organizację EMVCo wyraził Jorn Lambert, wiceprezes Mastercarda ds. rozwiązań cyfrowych

Play rozwija płatności w ciężar rachunku telefonicznego. Nowa usługa dla graczy od Kinguin

Wcześniej możliwość dokonywania transakcji w ciężar rachunku Play wprowadził dla klientów swojego mobilnego marketu ubezpieczeniowego

Sylwia Bilska odchodzi z rady nadzorczej spółek Dotpay i eCard. Trafiła do Tesco, ale z branżą finansową się nie żegna

W Tesco Bilska pełni funkcję dyrektora ds. klientów w Europie Centralnej. Będzie odpowiedzialna m.in. za Tesco Finanse

Pokaż wszystkie artykuły tego autora →

Zapiszcie się do newslettera

Cashless na Youtube

k_A1sJ-jf1U
Nie możecie się dostać na konto? Karta nie działa? Awaria w banku? Chcecie się podzielić informacją, która może być ciekawa dla innych? Napiszcie do nas.