Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Kolejny bank z decyzją UOKiK-u w sprawie trwałego nośnika. Pekao będzie zwracał opłaty klientom

Sprawa dotyczy praktyk banku w latach 2014-2015

Pekao to kolejny bank działający na polskim rynku, którego praktyki w zakresie sposobu komunikacji z klientami stały się przedmiotem zainteresowania urzędu antymonopolowego. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzał, czy bank wysyłał informacje o zmianach w regulaminach i cennikach na tzw. trwałym nośniku. Według UOKiK-u trwałym nośnikiem jest np. papierowy list albo płyta CD, ale już nie wiadomość wysyłana do skrzynki kontaktowej w serwisie transakcyjnym.

Jak wynika z ustaleń UOKiK-u, Pekao w latach 2014-2015 kilka razy zmieniał treść umów łączących go z klientami i informował o tym w sposób niespełniający zasad trwałego nośnika. I choć później zaprzestał tej praktyki, to będzie musiał zrekompensować klientom skutki zmian w umowach wprowadzonych niezgodnie z przepisami. Decyzję w tej sprawie możecie już znaleźć na stronie internetowej Pekao.

Przeczytajcie także: Kolejne banki z wyrokami za trwały nośnik

UOKiK zdecydował, że do klientów, których dotyczyło postępowanie, Pekao wyśle w najbliższym czasie korespondencję. Powiadomi w niej o wynikach działań urzędu oraz o tym, że przesyłanie informacji o regulaminach i cennikach wyłącznie przez serwis bankowości internetowej jest niezgodne z przepisami, a zmiany wprowadzone w przeszłości w ten sposób są nieskuteczne.

Korespondencja ma też zawierać informację o możliwości zawarcia aneksów do umów, a klientów, którzy nie zechcą takich aneksów podpisać, mają obowiązywać warunki umowne w kształcie obowiązującym przed ich zmianą przeprowadzoną w sposób wadliwy. Pekao ma też zwrócić klientom opłaty poniesione przez nich w wyniku tych zmian oraz przyznać rekompensatę w postaci zwolnienia z prowizji z tytułu realizacji transakcji płatniczych zlecanych w oddziałach banku przez trzy miesiące.

Przeczytajcie także: Blockchain w trwałym nośniku?

Jak wspomniałem Pekao, to nie pierwszy bank, który w ostatnim czasie ponosi konsekwencje wysyłki dokumentów do klientów w sposób uznany przez UOKiK za niezgodny z prawem. Przypomnę, że jesienią ubiegłego roku urząd zakończył w podobnej sprawie postępowania przeciwko trzem bankom, wśród których znalazły się BOŚ, Citi i Euro Bank. Rekompensaty, jakie w wyniku tych postępowań banki będą musiały wypłacić, oszacowano na 80 mln zł.

W tym kontekście warto też przypomnieć o ostatniej decyzji mBanku i Orange Finanse, które postanowiły zmienić sposób wysyłki dokumentów do klientów i głosiły, że od teraz będą to robić za pośrednictwem technologii WORM. To rodzaj serwera pamięci, który gwarantuje, że raz wprowadzonego do niego pliku nie można zmienić. Taką technologię dostarcza na przykład firma Hitachi. Z kolei Związek Banków Polskich pracuje nad sektorowym rozwiązaniem trwałego nośnika przy zastosowaniu technologii blockchain. Rozważane jest w tym wypadku wykorzystanie usług takich firm jak Billon czy IBM.

KATEGORIA
KONTA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies