Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Popularyzacja smartfonów może pomóc w zwiększeniu ubankowienia. Ciekawe wnioski z badania na zlecenie Mastercarda

Większość osób nieposiadających konta osobistego korzysta z komputerów i nowoczesnych telefonów komórkowych. To stwarza szansę na zmniejszenie liczby osób wykluczonych finansowo

Z większości badań na temat ubankowienia polskiego społeczeństwa wynika, że mniej więcej jedna piąta rodaków wciąż nie ma rachunku osobistego. Najnowszy raport z sondażu przeprowadzonego przez Ipsos, opublikowany dziś przez Mastercarda, zdaje się to potwierdzać. Wynika z niego, że ok. 7 mln Polaków wciąż nie korzysta z konta w banku. Raport zawiera kilka innych ciekawych danych.

Przeczytajcie także: Bank da za darmo rachunek podstawowy

Okazuje się, że w grupie wykluczonych finansowo Polaków co czwarty (27 proc.) badany to osoba młoda, w wieku 18-34 lata, podczas gdy co piąty (21 proc.) jest na emeryturze. Częściej jest to kobieta (60 proc. przypadków) niż mężczyzna. Co ważne, 39 proc. wykluczonych ma stałą pracę, a tylko 19 proc. określa się jako bezrobotny. 9 proc. to uczniowie i studenci.

Aż 85 proc. badanych deklaruje, że ma wykształcenie średnie lub wyższe. 42 proc. twierdzi, że zarabia poniżej 2,5 tys. zł, a 21 proc. deklaruje przychód w przedziale 2,5-5 tys. zł lub więcej (pozostałe 37 proc. badanych nie podało zarobków). Problem wykluczenia finansowego dotyczy zatem znacznej grupy społecznej, również osób, które są postrzegane jako dobrze "radzące sobie" w życiu.

Przeczytajcie także: Klienci Śląskiego mogą zakładać Profil Zaufany

Co ciekawe, badanie Mastercard wskazuje, że wśród wykluczonych finansowo jednocześnie rośnie wykorzystanie nowych technologii. Telefonu komórkowego używa już 68 proc. ankietowanych, a 39 proc. korzysta z laptopa. Mimo to 15 proc. z nich wciąż sygnalizuje, że nie ma dostępu do żadnych usług finansowych. – Dlatego Mastercard stara się zwiększać dostęp do usług finansowych dzięki innowacjom. Coraz szybszy rozwój elektronicznych usług finansowych, połączony z otwartością Polaków na nowe technologie, otwiera nowe możliwości w tym zakresie – uważa Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Badanie przeprowadzone przez Ipsos ujawnia również, że główne powody nieposiadania w pełni funkcjonalnego rachunku bankowego lub niekorzystania z usług finansowych to brak wiedzy oraz brak zaufania do sektora bankowego. Niemal jedna trzecia (27 proc.) osób wykluczonych finansowo w ogóle nie chce mieć rachunku bankowego, co może wskazywać na brak wiedzy o potencjalnych korzyściach. Z kolei 16 proc. – najwięcej w Europie – nie chce powierzać bankom swoich pieniędzy, ponieważ im nie ufa.

KATEGORIA
KONTA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies