Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partner merytoryczny

Burza w szklance wody. Niewielu klientów wyłącza funkcję zbliżeniową w kartach

Na całym rynku z przywileju zablokowania bezstykowych transakcji skorzystało dotąd najwyżej kilka procent użytkowników kart

Był czas, gdy obawy klientów o kradzież pieniędzy z kart zbliżeniowych oraz doniesienia o ofiarach takiego procederu były jednym z ulubionych tematów mediów finansowych. To w wyniku nagromadzenia takich negatywnych informacji o technologii bezstykowej Rada ds. Systemu Płatniczego działająca przy Narodowym Banku Polskim opublikowała rekomendacje dla wydawców kart zbliżeniowych. W ich wyniku banki muszą na życzenie klientów wyłączać funkcję bezstykową na plastikach lub wydawać tradycyjne karty stykowe.

Po kilku latach obowiązywania rekomendacji nietrudno wyciągnąć wniosek, że szum wokół niebezpieczeństwa kart zbliżeniowych miał charakter burzy w szklance wody, bo mimo rosnącej popularności transakcji zbliżeniowych udział fraudów w całości płatności bezgotówkowych kartami jest znikomy. Co więcej strach klientów przed zbliżeniowością wcale nie był tak wielki, jak się mogło wydawać po lekturze alarmistycznych tekstów. Z możliwości wyłączenia funkcji bezstykowej na plastiku lub zamówienia takiego bez tej funkcji korzysta bowiem niewiele osób. Dowodzi tego szybka sonda przeprowadzona w bankach.

Przeczytajcie także: Debiut IgoriaCard już we wrześniu

Przykładowo, jak podaje biuro prasowe Aliora, klienci tej instytucji zrezygnowali z funkcji zbliżeniowej na 953 kartach. W przypadku BGŻ BNP Paribas zdecydowało się na to 2507 posiadaczy kart a w Credit Agricole ok. 10 tys., ale liczba składanych wniosków spada. – W tym roku z prośbą o wyłączenie funkcji zbliżeniowej zwróciło się do nas tylko 1,4 tys. osób – mówi Marcin Data, dyrektor w Credit Agricole. Z kolei Raiffeisen Polbank wyliczył, że na świadomą rezygnację z funkcji bezstykowej zdecydowało się 0,58 proc. użytkowników wydanych przez niego kart.

Na pół procenta szacuje udział klientów wyłączających zbliżeniowość także Euro Bank. Natomiast o udziale na poziomie niższym niż jeden procent mówią biura prasowe Citi Handlowego i BOŚ Banku. Podobnie jest w mBanku i Getinie. Z kolei w PKO BP karty z wyłączoną funkcją zbliżeniową stanową 0,68 proc. portfela. W Pekao jest to od 1 do 2 proc., w zależności od rodzaju kart.

Natomiast biuro prasowe BZ WBK podało, że od 2015 roku na wyłączenie anteny zbliżeniowej zdecydowało się 42 tys. jego klientów. Biorąc pod uwagę, że bank ten ma wydanych grubo ponad 4 mln różnych kart, te ze świadomie wyłączoną zbliżeniowością również stanowią więc mniej niż 1 proc. Jedynie w ING klientów rezygnujących z transakcji bezstykowych jest nieco więcej – 4,5 proc. Natomiast w Millennium powiedziano mi, że bank nie prowadzi statystyk na ten temat.

Przeczytajcie także: Zadłużenie na kredytówkach przekroczyło 14 mld zł

Oczywiście jestem daleki od wyciągania wniosku na podstawie tych danych, że rekomendacje NBP były bez sensu. Pragnę jednak zwrócić Waszą uwagę na toczącą się właśnie dyskusję o podniesieniu do 100 zł limitu na płatności zbliżeniowe bez autoryzacji PIN-em. W dyskusji tej padają argumenty, by również ze względów bezpieczeństwa limitu nie ruszać. Mam nieodparte wrażenie, że także w tym wypadku walka o to będzie miała charakter burzy w szklance wody, a po podniesieniu tego limitu szybko się okaże, że wszyscy zapomnieli, iż kiedyś był on niższy.

Kategoria

Udostępnij ten artykuł

Zostaw komentarz

Jacek Uryniuk

Redaktor naczelny
Aktywny od: 22.01.2015
Dodał: 2684 artykułów

Inne artykuły tego autora:

KNF będzie mieć departament fintech. Jest nowy statut komisji

Ogłoszenie dotyczące zmian w statucie KNF opublikowano wczoraj. Nowy statut zacznie obowiązywać za 30 dni

Dwunasty bank z Polski zaoferował Android Pay. Usługa od teraz w Citi Handlowym

Z nowości skorzystają klienci posiadający karty Mastercard

BOŚ zwraca opłaty za karty i nie każe klientom składać wniosków. Tak powinno być w każdym banku

BOŚ jest kolejną instytucją, która w wyniku działań UOKiK musi zwrócić pieniądze klientom. Ale robi to lepiej niż konkurencja

Pokaż wszystkie artykuły tego autora →

Zapisz się do newslettera

Najczęściej czytane

8 zaskakujących miejsc w Polsce, w których już można płacić kartą

Jeszcze do niedawna wszystkie te miejsca były niemal…

Startują konsultacje projektu Polish API. Dokumentacja jest już dostępna na stronie internetowej

Konsultacje dotyczące interfejsu umożliwiającego dostęp do rachunków bankowych…

Tak kończy się pewna epoka. Visa w ślad za konkurencją powoli rezygnuje z podpisów autoryzujących płatności

Zmiany zasad autoryzacji płatności bezgotówkowych kartami zaczną obowiazywać…

Cashless na Youtube

Q5mv9oSMmys
Nie możecie się dostać na konto? Karta nie działa? Awaria w banku? Chcecie się podzielić informacją, która może być ciekawa dla innych? Napiszcie do nas.