Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Spodziewaliście się takiego ruchu przed wpłatomatami? W ciągu roku wartość transakcji urosła o jedną trzecią

Zwiększyła się także liczba transakcji depozytowych i to o ponad 20 proc.

Z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że w I kw. bieżącego roku wartość gotówki zdeponowanej za pośrednictwem urządzeń automatycznych wyniosła 16,7 mld zł. To aż o 35 proc. więcej niż w tym samym kwartale roku ubiegłego, gdy wartość wpłat sięgnęła kwoty 12,4 mld zł. Dynamicznie rośnie też liczba transakcji depozytowych, choć nieco wolniej niż wartość. W okresie od stycznia do marca tego roku wpłat było 10,3 mln, o 23 proc. więcej niż w I kw. 2016 r., gdy było ich 8,4 mln.

Przeczytajcie także: Na Openera nie zabierajcie gotówki

Wydaje mi się, że wzrost ruchu we wpłatomatach wynika z kilku czynników. Przede wszystkim rośnie dostępność tych urządzeń. Z najnowszego raportu Cashless na temat wpłatomatów wynika, że na koniec marca na polskim rynku było ponad 6,5 tys. takich maszyn – o ok. 200 więcej niż w grudniu ub. roku. Ponadto polityka cenowa banków wypycha klientów z oddziałów, gdzie transakcje gotówkowe są drogie, do wpłatomatów właśnie, gdzie są one dużo tańsze.

Przeczytajcie także: W portfelach macie prawie 38 mln kart

Z danych NBP wynika ponadto, że zmniejsza się, i to dość szybko, liczba wypłat gotówki z bankomatów. W I kw. br. było ich 161,5 mln a w I kw. ub. roku – 169,8 mln. Nie przeszkadza to jednak rosnąć wartości wypłat. W okresie od stycznia do marca 2016 r. wynosiła ona 71,7 mld zł, a w roku obecnym – 73,7 mld zł. W bankomatów wypłacacie więc pieniądze rzadziej, ale są to większe kwoty. Tu też widać wpływ polityki banków, które każą sobie płacić więcej za drobne wypłaty, np. mBank czy Euro Bank.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ
TAGI:

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies