Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Inteligentne koszyki i lustra oraz chipy w ubraniach. Czy tak będą wyglądać sklepy za kilka lat?

Zobaczcie jak przyszłość handlu stacjonarnego widzą autorzy pomysłów zgromadzonych w berlińskim Visa Retail Experience Lab

W ciągu ostatnich kilku miesięcy miałem okazję dwukrotnie odwiedzić londyńskie centrum innowacji, które znajduje się w europejskiej siedzibie Visy. Poza rozwiązaniami dla transportu miałem możliwość zapoznania się z kilkoma pomysłami, które mogą być wykorzystane w branży handlowej. Pokazano mi np. specjalne showroomy z wirtualnym doradcą klienta pomagającym dobrać odpowiedni strój, czy systemy wykorzystujące płatności biometryczne.

Problem w tym, że sklepy nie spieszą się z wprowadzaniem takich nowości. Nadal najważniejszy jest w nich sprzedawca. I nawet jeśli w placówce zainstalowany zostałby system wirtualnego doradztwa, to i tak pracownik sklepu zada Wam zawsze te same pytania – "W czym mogę pomóc" oraz "Kartą czy gotówką?".

Przeczytajcie także: Cinkciarz próbuje swoich sił w e-commerce

Ale nie będzie tak zawsze. W berlińskim Visa Retail Experience Lab zaprezentowano coś, co łączy najlepsze doświadczenia klienta korzystającego ze sklepów online oraz tego, który woli kupować w sklepach stacjonarnych. Myślę na przykład o projekcie izraelskiego startupu Quickwy. Bazuje on na znanych już rozwiązaniach znakowania ubrań specjalnymi chipami wykorzystującymi technologię radiową. Taki mikroskopijny tag-RFID mierzy ok. 5 mm i może być nanoszony bezpośrednio na tkaninę – czyli praktycznie na każdy produkt np. w sklepie odzieżowym.

System, który wspomagany jest aplikacją mobilną, pozwala kupować ubrania bez konieczności podchodzenia do kasy. Wystarczy, że zeskanujecie aparatem smartfona produkt, a dzięki wszczepionemu chipowi wszystkie informacje o marynarce czy sukience wyświetlą się w aplikacji. Zakupy możecie zabrać ze sobą albo zlecić dostawę do domu.

Kolejną innowacją, która przyciągnęła moją uwagę, były inteligentne lustra. To właściwie wielkie ekrany dotykowe, za pomocą których można dobrać i zakupić okulary albo inne dodatki do stroju, a jednocześnie korzystając z interfejsu umieszczonego na ekranie wybrać wirtualnie odpowiedniej barwy szminkę czy cień do powiek. Lustro pozwala również zrobić zdjęcie i porównać wygląd klienta przed i po wyborze produktów. Zdjęcie można wysłać do kogoś znajomego, aby doradził, czy wybrane produkty do Was pasują, czyli czy warto je kupić.

Przeczytajcie także: Payback wraca na Allegro

Kolejny projekt znajdujący się w berlińskim laboratorium, który wzbudził moje zainteresowanie, to inteligentny koszyk zakupowy. Przed zakupami musicie najpierw pobrać aplikację mobilną i połączyć ją z koszykiem za pomocą kodu QR. Następnie w aplikacji na smartfonie skanujecie zakupione produkty i wrzucacie do koszyka. Po skompletowaniu zakupów, podchodzicie do specjalnego stanowiska w sklepie, na którym zawartość koszyka jest automatycznie porównywana z listą w aplikacji. Płatność odbywa się za pośrednictwem karty powiązanej z apką. Trochę podobnie ma działać docelowo system testowany przez polski oddział Carrefoura.

Następna ciekawostka to urządzenia przypominające dobrze znane w Polsce paczkomaty. Są instalowane np. przed dworcami kolejowymi albo przy wyjściach ze stacji metra. Jeśli spieszyliście się do pracy i w domu nie zdążyliście zjeść śniadania, możecie za pomocą aplikacji mobilnej już w pociągu zamówić jedzenie, które dostarczone zostanie do skrytki w maszynie znajdującej się na stacji końcowej. Gdy wysiądziecie z wagonu, wystarczy, że przyłożycie swój telefon z wyświetlonym kodem QR do czytnika w paczkomacie, by odebrać zamówioną kanapkę czy owoce.

W berlińskim laboratorium testuje się znacznie więcej projektów, niż te, które tutaj opisałem. Z niecierpliwością czekam, aż uda się przynajmniej część z nich upowszechnić i zobaczyć nie tylko w laboratorium.

KATEGORIA
E-COMMERCE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies