Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Najnowsze ostrzeżenie KNF: ktoś podszywa się pod Komisję i zbiera dane osób korzystających z usług finansowych

KNF ostrzega przed oszustami, którzy dzwonią do ludzi i rzekomo na zlecenie instytucji państwowych badają jakość usług oferowanych przez banki czy ubezpieczycieli. Przy okazji wyłudzają wrażliwe dane

Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała przed chwilą ostrzeżenie na temat nowego oszukańczego procederu odbywającego się na polskim rynku. Polega on na tym, że do klientów instytucji finansowych dzwonią osoby podające się za specjalistów pracujących na zlecenie KNF i pod pozorem badania jakości usług finansowych lub chęci zweryfikowania ich kosztów wyłudzają wrażliwe informacje. Chodzi przede wszystkim o dane osobowe klientów oraz parametry posiadanych przez nich produktów finansowych.

Przeczytajcie także: Dane klientów 4 banków wystawione na sprzedaż

KNF nie podaje, do czego tak pozyskane dane mogą służyć. Domyślam się, że mogą zostać wykorzystane do sprzedaży produktów lub usług firm konkurencyjnych w stosunku do tych, których produkty i usługi klienci posiadają. W przeszłości tego rodzaju proceder był już obserwowany. Na celowniku oszustów były m.in. osoby posiadające ubezpieczenia z funduszem kapitałowym, którym oferowano lepsze warunki u konkurencji i zapewniano pokrycie kosztów ewentualnego zerwania umowy z obecnym ubezpieczycielem. W praktyce okazywało się, że koszty te musiał pokryć sam klient.

KNF przypomina w dzisiejszym komunikacie, że nie upoważnia żadnych podmiotów zewnętrznych do reprezentowania siebie ani wykonywania czynności opisanych wyżej. Jeżeli ktoś informuje, że działa z upoważnienia lub w porozumieniu z KNF, zwłaszcza jeżeli dodatkowo oferuje np. produkty finansowe, należy niezwłocznie powiadomić o tym fakcie organy ścigania.

Przeczytajcie także: Banki sceptyczne wobec nowego pomysłu firmy Apple

Na marginesie dzisiejszego komunikatu warto zwrócić uwagę, że choć kierowany jest do zwykłych konsumentów, to został napisany takim językiem, że duża część z nich będzie miała problem ze zrozumieniem, o co nadzorowi chodzi. Na dowód przytoczę tylko jedno zdanie z opublikowanego dziś dokumentu:

"Do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) napływają liczne sygnały dotyczące działalności osób, które zgłaszają się drogą telefoniczną do nieprofesjonalnych uczestników rynku i pod pozorem weryfikacji kosztów produktów lub usług oferowanych przez podmioty nadzorowane, albo badania jakości obsługi klientów wybranego sektora rynku finansowego, wyłudzają dane osobowe wraz z informacjami na temat produktów i usług finansowych, z jakich korzysta ich rozmówca oraz informują rozmówcę, że przedmiotowe czynności wykonują na zlecenie, w porozumieniu albo z upoważnienia organu nadzoru, powołując się na domniemane zlecenie Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) lub UKNF".

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies