Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
GIODO: można znaleźć lepszy sposób potwierdzania tożsamości klientów niż wideoweryfikacja

Instytucja zapowiedziała, że kwestią wykorzystania przez banki nowego rozwiązania do akwizycji klientów zajmie się z urzędu. Sugeruje to, że dotąd temat nie był z nią konsultowany

Kilka tygodni temu Alior Bank jako pierwszy na polskim rynku wprowadził możliwość zakładania i aktywacji rachunków bankowych z wykorzystaniem tzw. wideoweryfikacji. Rozwiązanie to pozwala na potwierdzenie tożsamości osoby podczas połączenia wideo z konsultantem banku. Wkrótce później podobne rozwiązanie wprowadził polski oddział estońskiego Inbanku, a kolejne instytucje, w tym BZ WBK, mBank i PKO BP, przygotowują się do tego.

Przeczytajcie także: Tak działa wideoweryfikacja w Aliorze

W związku z tym zwróciłem się do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z pytaniem co myśli na temat nowego sposobu potwierdzania tożsamości klientów. Odpowiedź właśnie otrzymałem i przyznam szczerze, że jest przynajmniej zaskakująca. Wydawało mi się, że wprowadzając nowe rozwiązanie na rynek banki konsultowały to z GIODO. Okazuje się jednak, że niekoniecznie na co wskazuje treść odpowiedzi, przygotowanej przez Agnieszkę Świątek-Druś, rzecznika prasowego GIODO.

Pani rzecznik pisze zatem, że ostateczne stanowisko GIODO względem wideoweryfikacji nie może zostać przedstawione na podstawie doniesień medialnych i powinno zostać przygotowane w oparciu o szczegółową analizę. – Dlatego uwzględniając wagę problemu, GIODO postanowił zająć się sprawą wideoweryfikacji klientów przez banki z urzędu – pisze Agnieszka Świątek-Druś. Z informacji tej wnioskuję zatem, że GIODO o nowym rozwiązaniu dowiedział się od dziennikarzy a nie od wprowadzających je instytucji.

Przeczytajcie także: KNF nie zdradza co myśli o wideoweryfikacji

Przedstawicielka GIODO pisze ponadto, że aby potwierdzać tożsamość klientów banków w kanałach zdalnych można znaleźć inny sposób, mniej ingerujący w prywatność ludzi. – W dobie postępującej cyfryzacji wielu dziedzin życia jest to niezwykle istotne. W związku z tym GIODO w najbliższym czasie skieruje do ministra cyfryzacji wystąpienie z wnioskiem o kompleksowe przeanalizowanie sytuacji i wypracowanie rozwiązania, które umożliwi potwierdzanie tożsamości za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, przy jednoczesnym poszanowaniu praw do prywatności i ochrony danych osobowych – napisała rzecznik GIODO.

Jeszcze przed oficjalnym wdrożeniem wideoweryfikacji przez Aliora miałem okazję sprawdzić jak działa to rozwiązanie. Powiem szczerze, że jeżeli w praktyce funkcjonuje tak jak na testach to z punktu widzenia wygody korzystania nie ma się do czego przyczepić. Proces zakładania konta trwa góra kilkanaście minut i to z wykorzystaniem wcale nie najszybszego łącza internetowego. Do pełni szczęścia brakuje jeszcze chyba tylko wdrożenia tego do aplikacji mobilnej, jak zrobił to niemiecki N26. Martwi mnie jednak, że na wieść o wideoweryfikacji głowę w piasek schowała Komisja Nadzoru Finansowego i nie chce powiedzieć, co myśli o tym wynalazku. A fakt, że banki nie konsultowały się jeszcze w tej sprawie z GIODO jest, jak już wspomniałem, zaskakujący i może nowemu pomysłowi weryfikacji klientów tylko zaszkodzić.

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ
TAGI:

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies