Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Już prawie 300 tys. klientów banków z Polski płaci smartfonem. Raport Cashless o HCE w I kw. 2017 r.

W ciągu minionego kwartału liczba użytkowników technologii HCE w Polsce zwiększyła się o ok. 25 proc.

Ze zbliżeniowych płatności mobilnych opartych o chmurę obliczeniową (HCE) korzystać mogą już klienci 13 banków na polskim rynku. W ostatnim czasie dołączyli do nich posiadacze rachunków i kart ING Banku Śląskiego oraz Nest Banku. Ten pierwszy wdrożył klasyczne płatności bezstykowe w bankowości mobilnej. Drugi natomiast umożliwił powiązanie wydanych przez siebie plastików z aplikacją płatniczą Android Pay. Jest oferowana przez Google'a, ale wykorzystuje tę samą technologię, której banki używają do płatności zbliżeniowych w oferowanych przez siebie apkach mobilnych.

Przeczytajcie także: Android Pay zwiększa zasięg w Poslce

Nest Bank niestety nie zechciał podzielić się ze mną informacją na temat tego, jak dużo jego klientów korzysta już z Android Pay. Natomiast ING chętnie pochwalił się, że z płatności HCE na koniec marca korzystało już ponad 6 tys. jego klientów. To bardzo dobry wynik zważywszy na fakt, że usługa znalazła się w ofercie Śląskiego dopiero w połowie marca.

Natomiast liderem pod względem liczby użytkowników HCE pozostaje PKO BP. Na koniec poprzedniego kwartału miał prawie 76 tys. klientów płacących zbliżeniowo smartfonem. To wzrost z poziomu ok. 70 tys. na koniec grudnia roku ubiegłego. Na drugiej pozycji niezmiennie znajduje się Pekao (ponad 73 tys. użytkowników HCE) a na trzeciej BZ WBK. Bank podał, że na koniec ub. kwartału miał 61,7 tys. klientów korzystających z HCE w aplikacji bankowej.

Co ciekawe BZ WBK umożliwia też korzystanie z Android Pay. W na koniec marca bank miał 11 tys. klientów używających aplikacji płatniczej od Google'a. Łącznie więc BZ WBK miał w I kw. 2017 roku 72,7 tys. klientów płacących smartfonami zbliżeniowo.

Użytkownicy HCE w tys.

Bank

I kw.

2016 r.

II kw.

2016 r.

III kw.

2016 r.

IV kw.

2016 r.

I kw.

2017 r.

PKO BP

66 64 67,5 70 75,7
Pekao 36
44,2
52,8
62,1 73,2
BZ WBK 18* 36 41,2 55,1 72,7
Millennium 17,2 31,1
Alior/TMUB 9,4 14,4
Euro Bank 4,3 5,6 7,8 10 12,1
Getin 1** 5 6 7,2 8,9
ING
6,2
R. Polbank 2,4 3
BPS b.d. b.d. b.d. 0,5
1***
SGB b.d. b.d. b.d. 0,3 0,5
Nest b.d.
Razem 125,3 154,8 175,3 234,2 298,8

*dane z grudnia 2015 r. Bank nie podał informacji o liczbie użytkowników HCE w marcu 2016 r. **szacunek Cashless na podstawie liczby pobrań aplikacji Getin Wallet. ***szacunek na podstawie pobrań aplikacji Planet Mobile HCE Wallet

Większość banków oferujących HCE podało mi liczby użytkowników tej technologii. Wyjątkiem są banki spółdzielcze z Grupy BPS. Statystyki odnoszące się do nich to zatem mój szacunek oparty o liczbę pobrań służącej jego klientom aplikacji Planet Mobile HCE Wallet z marketu Google Play. Apka powstała przy współpracy z firmą IT Card. W przypadku Aliora i T-Mobile Usług Bankowych większość użytkowników płatności mobilnych to klienci korzystający z Android Pay. Klienci SGB korzystają z aplikacji Portfel SGB, przygotowanej przy współpracy z firmą First Data Polcard.

Przeczytajcie także: Android Pay wkrótce także w Euro Banku

Jak widzicie, banki mają już łącznie prawie 300 tys. użytkowników technologii HCE. To wzrost o ok. 25 proc. w porównaniu z danymi na koniec ubiegłego roku. Myślę, że w kolejnych kwartałach dynamika wzrostów może jeszcze przyspieszyć. Wpływać na to będzie większa dostępność usługi (w najbliższych dniach zamierza ją udostępnić np. mBank) oraz poprawa jej funkcjonalności tam, gdzie jest już dostępna. Ostatnio np. PKO BP umożliwił płatności HCE mastercardami (wcześniej było to możliwe tylko przy pomocy kart Visy) a najbliższe miesiące wdrożenie Android Pay zapowiedziały m.in. Euro Bank, ING czy Getin.

Fot. Visa

KATEGORIA
ANALIZY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ
TAGI:

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies