Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partner merytoryczny
Do trzech razy sztuka. Czy uda się wreszcie rozwiązać problem oszustw SMS-owych?

Do trzech razy sztuka. Czy uda się wreszcie rozwiązać problem oszustw SMS-owych?

Ministerstwo Cyfryzacji w przededniu reorganizacji rządu przepchnęło przez Radę Ministrów przepisy zaostrzające kary dla naciągaczy SMS-owych. Ale to już było…

Wiadomości SMS z życzeniami, horoskopem, promocją lub konkursem, a w nich zachęta do odpowiedzi. Oczywiście płatnej. O tym, jaki jest koszt takiej usługi często dowiecie się dopiero otrzymując rachunek za telefon, który będzie zdecydowanie wyższy niż zwykle. Z rozesłanej dzisiaj informacji prasowej wynika, że Ministerstwo Cyfryzacji postanowiło ograniczyć takie nieuczciwe praktyki. Rada Ministrów poparła właśnie propozycje zmian. Głównym celem przygotowanej nowelizacji jest ochrona konsumentów, ale i przyznanie regulatorowi rynku, czyli Urzędowi Komunikacji Elektronicznej dodatkowych uprawnień w walce z nieuczciwym procederem.

Przeczytajcie także:  Już nie tylko BZ WBK walczy z handlującymi bitcoinami

Z komunikatu wynika także, że zmiany polegają głównie na "wzmocnieniu regulacji", "obowiązków informacyjnych", ale też np. na obniżeniu progów kwotowych do 0 zł, przy których operator będzie mógł zablokować usługi premium na życzenie abonenta. Tej innowacji nie rozumiem, bo już obecne przepisy dają możliwość całkowitego zablokowania wysyłania kosztownych SMS-ów. W nowelizacji proponuje się także, by prezes UKE mógł nakazać zablokowanie numeru wykorzystywanego do oszustw. To z kolei moim zdaniem jest usankcjonowanie obecnej nieformalnej praktyki. Problem w tym, że w większości, to wszystko już było, a firmy nieuczciwie zarabiające na drogich SMS-ach jak działały, tak działają.

Przypomnę wielką aferę z loteriami SMS-owymi, która wybuchła w 2011 roku. Organizatorami były sieci komórkowe. Oszukanych i skarg było tak wiele, że ówczesna szefowa UKE a obecna minister cyfryzacji, Anna Streżyńska próbowała dogadać się z Orange i T-Mobile, które wiodły prym w produkcji tego rodzaju konkursów. Zwołano nawet "Stół bez kantów", przy którym planowano ustalić uczciwe zasady świadczenia tego typu usług. Niestety woli porozumienia nie było.

Przeczytajcie także:  SMS-y z oszukańczymi konkursami nie przestaną przychodzić

Kolejną próbę podjęto zatem forsując nowe przepisy, w których ukryta jest groźba nałożenia wielomilionowych kar na oszustów zachęcających do rozsyłania drogich SMS-ów. Wprowadzono wówczas między innymi wymóg udostępniania regulaminu konkursu oraz informowania uczestników o kosztach udziału oraz sposobie rezygnacji z zabawy. Sęk w tym, że te przepisy coraz częściej nie są przestrzegane.

Czy obecna zmiana prawa to realna szansa na przerwanie uciążliwego procederu okradania klientów sieci komórkowych? Używając eufemizmu, można by powiedzieć, że administracja wielokrotnie wykazała, iż jest średnio skuteczna w tego typu działaniach. Ale możecie się ochronić sami dzwoniąc już dzisiaj do Waszego operatora i blokując wszystkie drogie wiadomości i połączenia premium. To naprawdę działa i nic nie kosztuje.

Kategoria

Udostępnij ten artykuł

Zostaw komentarz

Piotr Dziubak

Sekretarz redakcji
Aktywny od: 22.01.2015
Dodał: 750 artykułów

Inne artykuły tego autora:

Jednolity rynek finansowy. Kto skorzysta na nim najbardziej? Nie banki czy fintechy tylko konsumenci

Można się skarżyć na zbyt szeroki zakres europejskich regulacji, ale prawda jest taka, że to dzięki nim płacicie mniej za usługi telekomunikacyjne czy pocztowe. Jest szansa, że podobnie będzie na rynku produktów finansowych

Revolut ma już w Polsce 100 tys. klientów. Fintech pozyskał też finansowanie na dalszy rozwój

Nowy kapitał ma pomóc w globalnej ekspansji, w tym w USA, Kanadzie, Singapurze, Hongkongu i Australii

Soft POS trafił do pierwszych przedsiębiorców. Mastercard i Polskie ePłatności rozpoczęły pilota

Dzięki specjalnej aplikacji smartfon może być jedynym urządzeniem niezbędnym do przyjmowania płatności zbliżeniowych w sklepach i punktach usługowych

Apple Pay dla klientów Revoluta? Tak, ale najpierw Google Pay

Wygląda na to, że brytyjski fintech przegra z bankami w wyścigu o to, kto pierwszy zaoferuje Polakom Apple Pay

Pytacie, gdzie jest Wasza przesyłka, a Alexa odpowiada. Nowa usługa firmy kurierskiej

XPO Logistics jako jeden pierwszych na świecie oferuje klientom możliwość śledzenia dostaw za pomocą inteligentnych głośników

Pokaż wszystkie artykuły tego autora →

Zapiszcie się do newslettera

Najczęściej czytane

No i stało się. mBank stawia na RWD w serwisie transakcyjnym

mBank poinformował dziś o rozpoczęciu procesu ewolucji internetowego…

Duża zmiana w Millennium. Ricardo Campos wraca do Portugalii. Zastąpi go Halina Karpińska

Dotychczasowy szef bankowości elektronicznej w Millennium pracował tu…

Parę lat trzeba było na to poczekać, ale wreszcie jest. BIK uruchomił usługę credit freeze

Usługa zapobiegająca spłacaniu nieswoich kredytów jest bezpłatna, ale…

Cashless na Youtube

k_A1sJ-jf1U
Nie możecie się dostać na konto? Karta nie działa? Awaria w banku? Chcecie się podzielić informacją, która może być ciekawa dla innych? Napiszcie do nas.