Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Szara strefa w pandemii wzrosła. I to mimo popularyzacji płatności bezgotówkowych

Zdaniem prezesa Polski Bezgotówkowej pandemia przyspieszyła niektóre procesy, a obecna popularność płatności bezgotówkowych to efekt wcześniejszych działań

Instytut Prognoz i Analiz Gospodarczych Fundacja Naukowa wskazał, jak co roku, Dzień wyjścia z szarej strefy gospodarczej. W tym roku przypadł on 8 marca. Oznacza to, że od tego dnia produkcja odbywa się wyłącznie w oficjalnym obiegu gospodarczym (umownie), a polska gospodarka symbolicznie opuszcza szarą strefę. Z tej okazji IPAG zaprezentował raport poświęcony zjawisku szarej strefy w Polsce (znajdziecie go pod tym adresem). Partnerem tegorocznej edycji dokumentu jest Fundacja Polska Bezgotówkowa

Przeczytajcie także: IdoSell wprowadza odpowiednik Smarta – Smile

Prognozowany przez Instytut udział szarej strefy w tworzeniu tegorocznego PKB ma wynieść 18,3 proc., co przekłada się na 469 mld zł. To nieznacznie więcej niż w 2020 roku, gdy było to 18,0 proc. i 447 mld zł. Rozwojowi szarej strefy sprzyja pandemia: zyski wielu przedsiębiorców spadły, przez co szukają oni pieniędzy działając nieoficjalnie. Jednocześnie rosną ceny, pojawiły się nowe podatki, podniesiona została też płaca minimalna – wszystkie te czynniki sprzyjają działaniu w szarej strefie. Nie można też zapominać o koncentracji służb na walce z pandemią, przez co zwalczanie szarej strefy zeszło na dalszy plan.

Z drugiej strony pandemia sprzyjała popularyzacji obrotu bezgotówkowego. Dotyczy to zarówno handlu stacjonarnego, jak i zakupów online. A to właśnie płatności bezgotówkowe ograniczają zasięg szarej strefy. Jak przekonuje IPAG, powołując się na badania i doświadczenia z różnych krajów, w efekcie wpływa to pozytywnie na wzrost gospodarczy. Podczas konferencji towarzyszącej prezentacji raportu zauważono jednak, że obrót bezgotówkowy ogranicza szarą strefę, ale jej nie eliminuje – część pieniędzy przekazywanych cyfrowo może funkcjonować poza oficjalnym obiegiem.

Przeczytajcie także: Twisto zwraca 5 proc. kwot wydanych na zakupy spożywcze

Biorący udział w konferencji poświęconej prezentacji raportu Mieczysław Groszek, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa, zwrócił uwagę na popularyzację obrotu bezgotówkowego nie tylko z uwagi na wygodę czy kwestie bezpieczeństwa, ale też atrakcyjność rozwiązań – dla młodszego pokolenia są one po prostu ciekawe z technicznego punktu widzenia. Jednocześnie podkreślił, że pandemia przyspieszyła niektóre procesy, ale ich nie wykreowała. Rozwiązania były szybko dostarczane na rynek, ponieważ pracowano nad nimi wcześniej. Działania te pozwoliły płynnie przechodzić z płatności gotówkowych do bezgotówkowych. Prezes odniósł się także do słów szefa NBP i działań tej instytucji w zakresie promowania gotówki. Szef Polski Bezgotówkowej zauważył, że potrzebne są obie formy płatności i faworyzowanie jednej z nich nie ma sensu.

Fundacja Polska Bezgotówkowa poinformowała też o wsparciu prowadzonej przez ZUS kampanii edukacyjnej Bezpiecznie, zdrowo, bezgotówkowo. Jej celem jest edukacja finansowa, zwłaszcza w zakresie bankowości elektronicznej. Akcja skierowana jest przede wszystkim do emerytów i rencistów, którzy mają poznać zalety otrzymywania świadczeń bezpośrednio na konto bankowe. A należą do nich: większe bezpieczeństwo, wygoda, cyfrowy dostęp do niektórych urzędów. Więcej informacji o kampanii można znaleźć na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies