Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Phishing coraz groźniejszy, liczba oszustw z jego użyciem rośnie. Co jeszcze wynika z danych NBP?

Z informacji podanych przez bank centralny dowiecie się, że fraudy kartowe nie są w naszym kraju wielkim problemem i stanowią jedynie marginalną część wszystkich transakcji

Narodowy Bank Polski opublikował raport o transakcjach oszukańczych przeprowadzonych bezgotówkowo w III kwartale 2020 roku. Z przekazanych danych wynika m.in., że działające w Polsce banki odnotowały w okresie od lipca do września przeszło 64,4 tys. oszustw przy wykorzystaniu kart płatniczych. Ich wartość wyniosła niespełna 13 mln zł. W porównaniu do wcześniejszego kwartału oznacza to spadki o odpowiednio 0,4 proc. oraz 1,1 proc.

Przeczytajcie także: Google Pay już dostępne dla klientów SKOK-ów

Bank centralny podał, że w III kwartale poprzedniego roku pod względem liczby dominowały oszustwa kartowe w kategorii Inne. Składają się na nią transakcje przeprowadzone z wykorzystaniem danych karty, ale bez jej fizycznej obecności. To blisko 39 tys. przypadków (ponad 60 proc. ogółu) o wartości przeszło 8 mln zł. Blisko 29 proc. ogółu stanowiły oszustwa kartami sfałszowanymi, a niecałe 11 proc. oszustwa kartami zgubionymi lub skradzionymi. Odnotowano także siedem transakcji przy użyciu kart nieotrzymanych.

Z opublikowanego raportu wynika jednak, że oszustwa przeprowadzone przy użyciu kart stanowią marginalną część wszystkich transakcji tego typu. To zaledwie 0,003 proc. pod względem liczby i 0,006 proc. ich wartości. Dla porównania w II kwartale 2020 roku było to odpowiednio 0,004 proc i 0,007 proc. Tym samym można mówić o poprawie. Warto podkreślić, że wśród transakcji oszukańczych dominują te wykonane poza terytorium Polski plastikami wydanymi w naszym kraju. Pod względem liczby i wartości jest to przeszło 80 proc.

Przeczytajcie także: Oto najwięksi operatorzy terminali płatniczych w Polsce

Niepokoić mogą dane dotyczące oszustw dokonanych w III kwartale przy użyciu przelewu. Odnotowano ich blisko 4 tys., co oznacza wzrost o ponad 64 proc. w porównaniu z II kwartałem. Ich wartość wzrosła o niespełna 9 proc. i wyniosła ponad 17,6 mln zł. Średnia wartość oszukańczego polecenia przelewu wynosiła 4 456 zł, co oznacza spadek o blisko 34 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału. NBP precyzuje, że najwięcej oszustw tego typu przeprowadzono przy użyciu bankowości internetowej (udział na poziomie 90 proc. zarówno pod względem liczby, jak i wartości transakcji) i wyjaśnia, że chodzi o tzw. phishing, czyli wyłudzanie danych klienta za pomocą socjotechnik lub w wyniku zainfekowania komputera albo smartfona.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies