Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Mastercard: segment zakupów spożywczych online rośnie dynamicznie. To efekt rozwoju rynku i pandemii

Z raportu organizacji płatniczej wynika też, że duże firmy handlowe wyprzedzają mniejszą konkurencję w przechodzeniu na rynek cyfrowy

Mastercard Economics Institute przygotował raport Shifting Wallets, w którym przeanalizował nawyki zakupowe konsumentów (globalnie) oraz zachodzące w nich zmiany. Badacze przyglądali się temu, na co, gdzie i kiedy klienci wydają pieniądze. Wiedza ta może ułatwić wskazanie kierunku, w którym zmierza rynek.

Przeczytajcie także: Google Pay w PKO BP już działa

Na co klienci wydają pieniądze? Z badania wynika, że w ciągu roku globalnie wzrosły wydatki na wizyty w restauracjach i to aż o 25 proc. W tym samym czasie wzrost wydatków na jedzenie wyniósł 14 proc. Należy to oczywiście tłumaczyć rosnącą inflacją. Istotne jest to, że w porównaniu z rokiem 2019 (czas przed pandemią) o 70 proc. wzrosły wydatki na zakupy spożywcze online. W tym samym czasie wydatki na zakupy w sklepach stacjonarnych wzrosły o 25 proc.

Na znaczeniu zyskały także podróże: w ujęciu globalnym liczba rezerwacji lotów komercyjnych w trakcie tegorocznego lata była o 15 proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2019 roku. Na świecie te wzrosty napędzane są przez loty krótkodystansowe, w Polsce też rośnie ich popularność (wzrost o ponad 40 proc.). Warto jednak odnotować, że jeszcze większy skok nastąpił nad Wisłą w segmencie dalekich podróży: w sierpniu 2022 takich rezerwacji było o 150 proc. więcej niż w tym samym miesiącu 2019 roku,

Przeczytajcie także: PayPal kończy z darmowymi zwrotami

Z badania Mastercarda wynika też, że duże firmy handlowe wyprzedzają mniejszą konkurencję w przechodzeniu na rynek cyfrowy. W sierpniu sprzedaż e-commerce tych pierwszych wzrosła o 66 proc., a drugich o 27 proc. w porównaniu do 2019 roku. Rozbieżność ta jest szczególnie widoczna w bardziej rozwiniętych gospodarkach. Szybciej względem dużej konkurencji rynku rosną natomiast małe firmy świadczące usługi online (m.in. korepetycje, doradztwo podatkowe).

Raport pokazał także, że zanikają różnice w zakresie wydawania pieniędzy w określone dni tygodnia. Przyczyniły się do tego praca zdalna oraz wzrost znaczenia usług cyfrowych. W efekcie w skali globalnej ok. 5 proc. całkowitych wydatków weekendowych w centrach handlowych przesunęło się na inne dni tygodnia. Podobnie jest z rozrywką: w Polsce udział wydatków na kino w piątki spadł o 1,7 proc, podczas gdy w poniedziałki wzrósł o 0,8 proc. względem 2019 roku.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies