Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Ten sam produkt droższy w polskim e-sklepie niż zagranicznym? KE walczy z geoblokadami i wszczyna śledztwa

Pod lupą Brukseli znalazły się m.in. Asus, Denon, Marantz Pioneer, Philips, Steam oraz TUI

W maju 2016 r. Komisja Europejska ogłosiła program utworzenia jednolitego rynku cyfrowego. W związku z realizacją tego ambitnego projektu, zapowiadano między innymi walkę z ograniczeniami w e-handlu. Chodzi o to, byście mogli kupować w internecie wszystkie usługi i towary, także te, które do tej pory były zastrzeżone dla mieszkańców jakiegoś kraju czy regionu.

Przeczytajcie także: Jest kompromis w sprawie roamingu na terenie UE

Praktyki polegające na eliminowaniu konkretnych narodowości z grona kupujących, nazywane geoblokadami, są często wprowadzane przez samych producentów. W ten sposób maksymalizują zyski sprzedając na przykład ten sam produkt drożej na rynku, gdzie konkurencja jest mniejsza a pod inną nazwą taniej tam, gdzie muszą rywalizować z większą liczbą graczy. Komisja uznała jednak, że dostęp do treści, usług lub towarów w sieci nie może być ograniczany ze względu na miejsce zamieszania czy wydania karty płatniczej, ponieważ przeczy to idei jednolitego rynku.

Dzisiaj Bruksela ogłosiła, że wszczyna trzy śledztwa w sprawach dotyczących takich właśnie ograniczeń. KE zbada przypadki dotyczące sprzedaży elektroniki użytkowej, rezerwacji miejsc hotelowych oraz gier wideo. W przypadku tych ostatnich na celowniku komisarzy znalazła się m.in. firma Valve Corporation, właściciel popularnej platformy Steam. Śledztwo dotyczy uzależniania możliwości aktywacji zakupionej w sieci gry od miejsca zamieszkania nabywcy. Bruksela sprawdzi, czy dystrybutor pozwalał na przykład kupować konkretne tytuły w Polsce i Czechach, ale już w pozostałych krajach UE nie. Tam rozprowadzano bowiem ich droższe wersje.

Przeczytajcie także: UE przeciwko kryptowalutom i kartom prepaid

Kolejne dochodzenie dotyczy branży turystycznej, m.in. firm Thomas Cook i TUI. Komisji nie spodobało się, że na mocy umów operatorów turystycznych i sieci hotelowych mieszkańcy niektórych krajów UE dokonując rezerwacji online, nie mieli dostępu do najlepszych ofert cenowych i najlepszych pokojów. Jak podaje KE, to dochodzenie zostało wszczęte na skutek licznych skarg konsumentów.

Natomiast trzecie śledztwo dotyczy działalności takich firm jak Asus, Denon, Marantz Pioneer i Philips. KE zbada, czy nie naruszyły one unijnych regulacji poprzez narzucanie sprzedawcom własnych cen dla produkowanego przez siebie sprzętu gospodarstwa domowego, notebooków czy zestawów hi-fi. Zdaniem KE mogło to mieć wpływ na poziom cen we wszystkich e-sklepach.

KATEGORIA
E-COMMERCE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies