Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Nie wiem, czy sposobów płatności jest już za dużo. Ale eksperci są zdania, że ta różnorodność to szansa dla nowej usługi

Automatyczny wybór metody płatności pomagałby konsumentom odnaleźć się w labiryncie różnych możliwości płatniczych

Zdaniem specjalistów biorących udział w Laboratorium Przyszłości, zorganizowanym przez spółkę First Data, duża liczba różnego rodzaju instrumentów płatniczych oraz jednoczesne funkcjonowanie programów lojalnościowych i rabatowych czy kuponów zniżkowych powoduje, że klientom coraz trudniej się w tym wszystkim poruszać.

W rezultacie wybór odpowiedniego sposobu płatności, którego użycie w danym sklepie będzie najkorzystniejsze, to nie lada sztuka. Z kolei pójście na łatwiznę i zapłata pierwszą z brzegu kartą czy popularnym pay by linkiem w internecie, może rodzić uczucie utraty korzyści czy przepłacania za coś, co można byłoby kupić taniej. Rozwiązaniem tego problemu mogłaby być usługa nazwana automatycznym wyborem metody płatności.

Przeczytajcie także: Wysokie ceny zabijają szybkie przelewy

Zdaniem specjalistów taki automat pod uwagę brałby różnego rodzaju aspekty ważne dla użytkownika. A więc np. dostępność moneybacku, zniżek, rabatów, preferencje odnośnie ewentualnych nagród możliwych do otrzymania w ramach programu lojalnościowego czy analizę kosztów przewalutowania transakcji.

Eksperci są zdania, że od strony technologicznej nie ma przeszkód, aby takie rozwiązanie zaproponować choćby dzisiaj. Problem leży jednak gdzie indziej, a mianowicie w konieczności unifikacji różnego rodzaju metod płatności. Chodzi o to, aby automat miał pełną wiedzę o ich aktualnych zaletach i wadach oraz żeby był w stanie samodzielnie dokończyć transakcję.

Jest także inny kłopot. Uczestnicy Laboratorium Przyszłości są zdania, że rozmaite promocje organizowane przez handlowców mają za zadanie przyciągać pewną grupę klientów, ale jednocześnie powodują dyskryminację cenową innych. To znaczy ci, którzy mają czas i cierpliwość na szukanie np. kuponów rabatowych kupują taniej. Innym sprzedaje się drożej. Zatem usługa demaskująca takie praktyki byłaby dla części sprzedawców nie na rękę i zaczęliby szukać sposobów na jej obejście.

Przeczytajcie także: Nowy banknot będzie białym krukiem

Niemniej zdaniem uczestników Laboratorium Przyszłości usługa polegająca na automatycznym wyborze najkorzystniejszej metody płatniczej na pewno spotkałaby się z ogromnym zainteresowaniem ze strony konsumentów. Wkrótce napiszę Wam o kilku innych pomysłach, które również miałyby szansę na zawojowanie polskiego rynku, a które pojawiły się w dyskusji podczas wydarzenia.

Tymczasem First Data Polska, właściciel marki Polcard, opublikowała właśnie raport Laboratorium Przyszłości. Zawiera on mapę rozwiązań, które w najbliższych latach mogą zmienić polski rynek płatności. Autorami pomysłów są uczestnicy warsztatów – kilkudziesięciu menedżerów najważniejszych polskich banków, którzy dyskutowali o możliwych scenariuszach rozwoju rynku i technologii płatniczych. Raport można znaleźć pod tym linkiem www.polcard.pl/raport.

Fot. Wikipedia/Josemanuel

KATEGORIA
FELIETONY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies